לתרומות לחץ כאן

סעודות שבת לחולי ציליאק

בס"ד
שלום וברכה!
ראשית ברצוני להודות על התשובות שהמקיפות והמפורטות שקבלתי באתר בעבר. תודה על ההשקעה בעבר ובעתיד…
התעוררה אצלנו שאלה:
במשפחה אחד האחים רגיל לגלוטן חולה צילאק. בפסח הוא אוכל כזית ממצה רגילה ומחזיק מעמד ב,ה אך בשאר ימות השנה הוא לא יכול לאכול לחם רגיל.
בשבתות לאור העובדה כי הוא אינו נוטל ידיים כי אינו אוכל מהחלה הוא החליט לקבוע סעודה על היין.
לאחרונה הוא המליץ לבן משפחה נוסף הסובל מאותו תופעה ורגיש לגלוטן שאף הוא יקבע סעודה על היין שאילולא זאת אין הוא יוצא ידי חובת סעודה בשבת כלשונו ולכן הוא צריך לנהוג כמוהו כדי לצאת ידי חובה.
אלא שאותו בן משפחה אינו מסוגל לשתות יין או מיץ ענבים בכמות של קביעת סעודה ובשל כך הוא מרגיש מאוד רע עם זה שהוא מבטל חובת סעודה בשבת.
שאלותיי הן:
1. האם אכן ניתן לקבוע סעודה על היין?
2. האם יוצאים באמת כך ידי חובת סעודה בשבת?
3. האם חובה על כל מי שלא יכול לאכול לחם, חלה רגילה בשל היותו חולה צילאק – לקבוע סעודה על היין אף שזה קשה לו מאוד עד בלתי אפשרי וודאי לא עונג שבת בשבילו?
אבקש ברשותכם עם אפשר לציין גם מקורות לאור העובדה שזהו ויכוח נוקב וגורם כעת צער לבן המשפחה שאינו יכול לקבוע כאמור סעודה על היין.
תודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

בתור הקדמה אציין כאן, שישנם שלשה קבוצות של רגישי גלוטן, יש כאלו שאינם נמנעים מצריכת גלוטן באופן טוטאלי ומדי פעם אוכלים מעט גלוטן, לגביהם יש להניח שתגובתם למרכיב אינה בעייתית מדאי, ולכן עליהם לאכול כזית פת לפחות בשתי סעודות השבת הראשונות.

ישנם כאלו שאינם צורכים כל מין דגן אבל יכולים לאכול מאפים מקמח שיבולת שועל דל גלוטן. עליהם להשתדל ולהשיג לחם כזה, שבכך יוכלו לקיים סעודת שבת כהלכתה כולל נטילת ידים המוציא וברכת המזון. וניתן להשיג קמח כזה לקראת הפסח ולשמרו במקפיא לטווח ארוך.

חולי ציליאק אשר אסורים לחלוטין בגלוטן ותגובתם לכך קשה אינם רשאים לסכן עצמם או לפגוע בבריאותם, ולפיכך אין להם לאכול פת בסעודות שבת.

ולענין שתיית יין בסעודות הלילה והבוקר, אף שבכמה מקומות מבואר בפוסקים שבשתיית רביעית יין נחשב לקידוש במקום סעודה, אך אין יוצאים בזה ידי חובת סעודת שבת, ורק בסעודה שלישית יש הסוברים שניתן לצאת ביין ידי חובה. אך למעשה לכאורה אין נפק"מ בזה כיון שגם אם אינו יוצא ידי חובת סעודה יהיה עליו לשתות רביעית יין כדי לצאת ידי קידוש במקום סעודה בלילה ובבוקר אם אין לו פת אחרת שיוצא בה ממ"נ גם ידי הסעודה, ולכתחלה יצטרך לשתות רביעית לבד מהשתיה השייכת לקידוש.

מקורות:

שמועיל רביעית יין לקידוש במקום סעודה, ר' בשו"ע רעג,ה שהביא את דעת הגאונים, ובמ"ב (שעה"צ שם ס"ק כ"ט) פסק שניתן לסמוך על זה רק בבוקר ולא בלילה. ולענין שצריך דוקא פת ר' בשו"ע סי' רע"ד סעיף ד' ולענין סעודה שלישית בסי' רצ"א סעיף א' הוזכרו דברים נוספים שניתן לצאת בהם ידי חובת סעודה שלישית בשעת הדחק ועי' בתהלה לדוד רצא,ב ובתורת שבת רצא,ח שהקילו גם בשתיית יין בסעודה שלישית אך באגרות משה או"ח ח"ד סי' ס"ג כתב שאין יוצאים ביין אף בסעודה שלישית.

לענין שצריך לכתחלה רביעית נוספת בשביל קידוש במקום סעודה ר' במ"ב סי' רע"ג ס"ק כ"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל