לתרומות לחץ כאן

סמינר שתובע חוב שכר לימוד לאחר עשר שנים

בס"ד

לכבוד בית הדין לענייני ממונות נתיבות חיים

שלום רב,

הנידון חוב שקיומו מוטל בספק גדול,

מעשה בסמינר שלאחר עשר שנים תובע שכ"ל, בטוענה כי במחשב רשום חוב, ואציין כי לטענת הסמינר לא הונפק תעודות גמר (זה נקרא "הודעה לבוגר") דבר שאינו אמת מכיון שיש בידי הודעה כזו, וכן טעויות נוספות שהיו במערכת המיחשוב.
והתלמידה טוענת כי ככל הנראה החוב שולם ולא זכור לא לה ולא להוריה שנשאר חוב, ומשרד החינוך אף נתן הלוואה מותנית עבור הלימודים, העולה משיחות עם מזכירות הסמינר עולה כי החוב אינו בהכרח קיים ויתכן שזה חוב ע"ש אחות אחרת (של התלמידה) ואולי אף טעות מעיקרה.

אבקש את מעלת בית הדין לקבל תשובה האם יש חיוב מן הדין או לפנים משורת הדין, לשלם חוב שאינו בהכרח קיים,

אשמח להוסיף פרטים אם יש צורך.

תשובה:

שלום רב,

באופן כללי, אם יש ספק פירעון ושניהם טוענים שמא, לדעת הט"ז בחו"מ סי' עה סעיף י הרי הוא פטור אפילו לצאת ידי שמים, הש"ך שם ס"ק סה מביא דעת מהרשד"ם שחייב לצאת ידי שמים והש"ך חולק על ראייתו, והחזון איש חולק על הט"ז וסובר שחייב לצאת ידי שמים.

בנידון זה מסתבר שהורי התלמידה פטורים לצאת ידי שמים לכל הדעות, כיון שהזמן הרב שעבר מבלי שיתבעו את החוב מוכיח שהחוב אינו קיים, שהרי בכל חוב אין המלווה והלווה זוכרים לאחר עשר שנים שהוא נפרע, ולא ייתכן שכל לווה שייזכר מהלוואה שהיתה לפני עשר שנים יצטרך לחזור ולפרוע לצאת ידי שמים. ואפילו במקרה שהמלווה טוען ברי על חוב ישן שלא נפרע ויש לו גם שטר, המנהג שאין גובים כיון שודאי נפרע (נתיבות סי' סא ס"ק יא).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל