בספר 'שמירת שבת כהלכתה' בהקדמה לפרק העוסק ב'משחקים בשבת' , כותב שכל המשחקים שהוא מתיר בפרק ההוא אמורים רק לילדים לפני גיל בר/בת מצווה.
ולאחר גיל זה עדיף להמנע לגמרי ממשחקים בשבת.
שאלתי ;
האם אכן לכל הפוסקים אסור לילדים מעל גיל מצוות לשחק בשבת, או שלפחות יש חילוק באלו משחקים. והאם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בעניין (שמעתי פעם).
תודה מראש.
תשובה:
שלום רב.
לדעת הספרדים דבר זה חמור יותר, כיון שלדעת השולחן ערוך (שח,מה) אסור לשחק בכדור בשבת כלל ויש שכתבו שהוא הדין לשאר משחקים, והרמ"א שם מיקל בזה יותר. אמנם יש שחילקו בין משחק בכדור שהחמיר בו השולחן ערוך למשחקים אחרים, וודאי שלדינא כיון שהשבת ניתנה לעונג רוחני, לא ראוי לגדולים לשחק במשחקים בשבת וכפי שכתב השמירת שבת וכן כתבו פוסקים נוספים, אמנם אם יש בכך צורך מיוחד לילד מעל גיל בר מצווה לשחק ובכך יתענג בשבת יותר מאשר אם ישב בטל, יכול לשחק אך לא במשחקי כדור וכדו' וכן לא במשחקים המדמים מקח וממכר, ובמשחקי בניה שיש בהם חששות באיסורי שבת.
מקורות:
עי' בספר הלכות שבת בשבת חלק א' עמוד קצ"ו שהאריך בזה. וראה עוד בילקוט יוסף שבת ב' עמוד שצא שהביא מראי מקומות בזה.
תודה על התשובה.
ראיתי את המקור שציינתם, (ואגב, זה נמצא בחלק ב)
מה שעדיין לא ברור לי ;
מדובר בילדות בגילאי 12-14 שעדיין מקובל שקופצות גומי או חבל או תופסת / קדרים באים, וכדומה, האם זה בכלל משחקי כדור שיהיה אסור.
גם אין להן עון ביטול תורה.
הרי ודאי שהן לא תאמרנה תהלים כל השבת, אם לא ישחקו, הן יקראו ספרים או ישוטטו עם חברות בחוצות העיר. האם משחקי קופסא כמו דמקה/שח מט/ מנקלה, יותר טובים ממשחקי ריצה ?
הספר הלכות שבת בשבת נמצא בהיברובוקס
כן.
אכן מסתבר שבבנות בגלאים אלו מותר להם לשחק, ועדיף משחקי קופסא ממשחקי ריצה שיש בהם יותר זילות לשבת ודומים יותר למשחקים בכדור.
לא מזמן ראיתי את ההיתר של הרב אבינר:
לדבריו, "דברים אלו אמורים רק במשחק שיש בו רווח והפסד גמורים, "על אמת", ואילו במשחקי קופסא שאין בהם מקח וממכר של ממש, הסכימו הפוסקים שאין בו כל איסור (שו"ת באר משה; שמירת שבת כהלכתה; פסקי תשובות). ואמנם יש שכתבו שראוי להימנע משימוש בשטרות דמויי-כסף, אולם ר' שלמה זלמן אוירבך פסק שמכיוון שאין זה כסף של ממש אין כל סיבה להחמיר בכך.
האם יש לספרדי שעבר מצוות וכמו שאמרת יתענג בשבת יותר מאשר אם ישב בטל, יכול לשחק, במשחקים שיש בהם כמעין מסחר כמו שהרב אבינר מתיר?
בשמירת שבת כהלכתה רק כתב שלא למחות בילדים, אבל להתיר לכתחילה לא התיר הגרש"ז אויערבך.
תופסת עם הילדים מותר? ולרוץ לממ"ד בשבת במקום שיש יחסים הרבה זמן, זה אסור? זה פסיעה גסה?
מותר.
אז מתי זה פסיעה גסה?
חשוב לי לציין שהילד נהנה שאני רץ אחריו בשבת לי זה פחות הנאה…
גם הרצון לשמח את הילד הוא חלק ממשחק.
השאר תגובה