לתרומות לחץ כאן

אדם המתארח אצל משפחה שלא טבלו את כלי החשמל שלהם

תרמוס חשמלי, (זה הנמכר בחנויות באישור מכון צומת), עשוי ממיכל נירוסטה, ואני יודע שלכתחילה התרמוס טעון טבילה, שאלתי היא , אני אמור להיות בשבת עם משפחתי הכוללת גם ילדים קטנים אצל קרובי משפחה שומרי תורה, אלא שאמרו לי פעם דרך אגב שלא טבלו את התרמוס מחשש לקצר בחשמל, האם מותר לי להשתמש במים שבתרמוס באופן חד פעמי כלומר בשבת זו בלבד, והאם לילדים ניתן להקל יתר ? תודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

אף שלכתחלה ודאי שצריך לטבול גם כלי זה ומנסיון רבים אין קורה לזה דבר אם ממתינים כמה ימים עד שיתייבש לפני הפעלתו, אך במקרה ומגיעים למשפחה שהם לא טבלו כלי זה ניתן להשתמש בו מכמה טעמים כמפורט במקורות. אך כדאי להמליץ למשפחה זו שאף אם חוששים מקלקול הכלי ישנם כמה פתרונות נוספים, כגון ליתן לאומן ישראל לפרק חלק מן הכלי ולהרכיבו שוב, או ליתן לגוי במתנה את הכלי ולשאול אותו ממנו חזרה.

מקורות:

א. יש הסוברים שגם כלי שאינו טבול מותר להשתמש בו באופן חד פעמי בלי טבילה. ראה כאן את הדעות בזה.

ב. יש פוסקים הסוברים כי כלי חשמל המחוברים לקיר נחשבים כמחוברים לקרקע, ואף החולקים סוברים שקומקום קטן אינו נחשב מחובר לקרקע אך טרמוס גדול נחשב כמחובר לקרקע.

ג. בדברי הגרש"ז מבואר כי ניתן לצרף את הדעות הפורטות מטבילה באופנים מסויימים באדם המתארח אצל חבירו שהוא אינו חייב בטבילת הכלי אלא בעליו ולכן נחשב רק שימוש של ריקון מכלי ושימוש זה בפני עצמו אינו מחייב טבילה ר' בהערות על השש"כ פ"ט הערה מ"א.

ד. לענין פירוק הכלי על ידי אומן ישראל, ר' בחכמת אדם עג,יג ובינת אדם שער או"ה אות ס"ו.

ה. לענין נתינת הכלי לגוי, ר' בדרכ"ת ליו"ד סי' ק"כ ס"ק קי"ב וכן בגליון רע"א ביו"ד קכ,א ובשו"ת מנחת יצחק ה,קכו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל