שו"ת הריב"ש סימן תיז
ומ"מ, אע"פ שאין מקבלין מהן, הם חייבים להחזיר כדי לצאת ידי שמים; אלא שמדת חסידות שלא לקבל מהן, כדי שלא ימנע מהן התשובה.
תשובה:
לא מצאתי חולקים לא בפתחי חושן ולא באוצר הפוסקים. מדברי הש"ך בחו"מ סי' שסו סק"א בשם ספר חסידים שאם הנגזל חייב לאחרים יקבל מן הגזלן מוכח גם כן שהגזלן חייב ומה שאין גובים ממנו היא מידת חסידות בלבד. ובשו"ת הרדב"ז ח"א סי' תקכח כתב שבזמנינו אין דין זה כלל וכדעת רבינו תם.