לתרומות לחץ כאן

נהג ברכב של חבירו והזיק באונס

נסעתי עם ידיד שלי ברכבו והוא שאל אותי אם אני יכול לנהוג כי הוא עייף. הסכמתי לנהוג (כמובן שהיה ביטוח על הרכב חובה וצד ג). בשלב מסוים בנסיעה רכב לפני בלם בחוזקה כתוצאה מעצירת פתע במפתיע נגרם נזק לרכב של חברי קרוב לאלף ש"ח, ולרכב הנפגע סביב ה2000 ש"ח. אמרתי לו שכרגע אין לי את הסכום להביא לו אבל אני יכול כל חודש להעביר לו 400 ש"ח וכך לגמור את הסיפור. אותו חבר לא הסכים להצעה וטען שאני חייב לו 7000 ש"ח גם על התייקרות פוליסת הביטוח בגלל התאונה וגם הוא דחף עוד כמה תיקונים שרכבו היה זקוק להם בלי קשר לתאונה! רציתי לשאול:
1. האם מצד הדין אני בכלל חייב לו משהו (או שזה שואל ובעליו עימו באונס).
2. אם אני חייב לו אז כמה? אני ישמח לקבל תשובות תודה רבה!

תשובה:

1. אם בשעה שעלית לרכב בעל הרכב נהג בו לכאורה יש מחלוקת הפוסקים אם יש פטור של בעליו עמו וראוי להתפשר. אם התחלת לנהוג מיד או שאדם אחר נהג אתה חייב על הנזק.
גם אם אתה פטור על אונסים (כיון שאין כל ההנאה שלך), מכל מקום מקרה כזה אינו אונס, כיון שניתן לשמור מרחק שלא תקרה תאונה גם במקרה של עצירה פתאומית.

2. אתה חייב לשלם את עלות התיקון, כמובן רק תיקון זה ולא תיקונים אחרים. אינך חייב לשלם את התייקרות הפוליסה.

מקורות:

1. יש לעיין מתי היא רגע שמתחיל קנין שאלה. לדעת הנתיבות בסי' שו סק"א שואל מתחייב מיד שהוא נהנה, אפילו אם עדיין לא משך, ואם ברגע זה היה בעליו עמו הרי הוא פטור, כמבואר בשו"ע חו"מ סי' שמו סעיף א. אולם בספר ערך ש"י חולק שם ולפי דבריו הרי הוא מתחייב בשעת משיכה. והנה במקרה זה אם המזיק נהג ברכב בסמטה שמותר לחנות שם, הרי עשה משיכה. אבל אם נהג רק בכביש שאסור לחנות, הרי אין משיכה קונה ברשות הרבים (שו"ע חו"מ סי' קצז סעיף ב) ויש לעיין אם יכול לקנות במסירה.
בנידון דידן לכאורה כל החיוב הוא מדיני שמירה ולא מדין מזיק בידים, אולם גם אם נאמר שיש חיוב מזיק בידים (עיין שם סי' שעט) מכל מקום יש סוברים שיש פטור של בעליו עמו גם במזיק בידים, עיין ערוך השולחן חו"מ סי' קעו סעיף לה ועיין עלון המשפט גליון 18 עמוד ד.

2. נזק העומד לתיקון משלמים עלות התיקון עיין עלון המשפט גליון 22 עמוד ה. התייקרות הפוליסה היא גרמא בעלמא. במקרה זה שהוא שוגג אין חיוב לצאת ידי שמים, עיין עלון המשפט גליון 26 סוף עמוד ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא ברור לי אם הנך חייב לשלם נזק זה לרכב שנפגע. אבל אם הנזק בפועל הוא הרבה יותר, אלא שאם מפעילים את הביטוח חייבים לשלם 2000 ש"ח בלבד, נראה פשרה ראויה שתשלם את ההשתתפות העצמית, כיון שמצד הדין בעל הרכב אינו חייב להפעיל את הביטוח, כך שהיית יכול להצטרך לשלם הרבה יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל