לתרומות לחץ כאן

משגיח שלא הגיע לעבודתו בשעה שנקבעה ונגרמו נזקים

נושא: משגיח שלא עשה מלאכתו
לפני מקרה שבו המשגיח לא הגיע בזמן לתפקיד והייתי מאוד מודה אם הרב יוכל לעזור לי לנתח את המקרה ולכוון אותי להמשך לימוד הנושא – אם אפשר, עם מקורות.
המקרה: מוזמנת השגחה לתהליך רב שלבי. בכל שלב מעורבת צוות אנשים של מפעל הייצור. מדובר על שני מרכיבים ליצור מוצר מסוים. לשלב הראשון המשגיח היה מוזמן לשעה 6:00 בבוקר להשגיח על מסירת מרכיב משליח כשר אל צוות היצור שלב א’ האמור לעבד את המרכיב לצורך המשך היצור. המשגיח הגיע רק בשעה 06:40 ולא הייתה ברירה לשליח המרכיב אלא למסור את המרכיב לצוות היצור ללא להשגחה. לא היה לשליח אפשרות לעקב את מסירת המרכיב ולחכות למשגיח חלופי מפני שהיצור היה צריך להתחיל לפי לוח זמנים ומעורבים מספר עובדים שלא היה אפשר לעקב. ונוסף גם היה חשש לקילקול המרכיב מאריכות הזמן לתיפול המרכיבים.
איך הרב מציע לנתח את המקרה? איך להגדיר את ההשגחה? במקרה קיים חשש לעירבוב הרכיב עם מרכיבים לא כשרים אחרים משך המהלך ולכן להשלכות שליליות מאוד כולל פגם במוצר היוצא מין הקו היצור לשוק ונזק למשתמש במוצר. לכן, איזו אחריות נושא המשגיח ומה ההשלכות על פי דין תורה, דיני ממון וכו’?

תודה מראש,

תשובה:

בשאלה לא הובהר אם המשגיח הוא עובד של וועד הכשרות או של המפעל. כמו כן, האם הוסרה ההשגחה מקו ייצור זה, או לא. אענה בתשובות כלליות.

ישנם שתי שאלות. א. האם מותר לפטר את המשגיח ללא התראה, ועל כך התשובה היא: כן, אלא שיש סוברים שרק אם עשה כן שלושה פעמים. הטעם הוא כיון שבאיחור שלו יכולים להיות נזקים שלא ניתן להעריך אותם, עיין עלון המשפט גליון 32 עמוד ב דין 2. ב. האם הוא חייב לשלם את הנזקים שנגרמו, ועל כך התשובה שלדעת המחבר לא ניתן לחייב ולדעת הרמ"א ניתן לחייב על נזקים שנגרמו למעסיק (ולא לאחרים, כגון צרכני המוצר), כמו כן, ניתן לחייב רק על נזקים ישירים של ממון ולא על עוגמת נפש או נזקים מהשלכות לא צפויות. כגון: אם היו ממתינים עד 6:40 היו מפסידים רק שכר עבודה של העובדים ועכשיו שהכניסו את הרכיב ללא השגחה הפסידו הרבה יותר, לא ניתן לחייב על נזק זה. דעת הרמ"א היא בשו"ע חו"מ סי' שלג  סעיף ו ודעת המחבר מבואר בנתיבות שם ס"ק יד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. השלמה: המשגיח עובד וועד כשרות ומוזמן במיוחד לתפקיד המיוחד זה ובמועדו המצוין לעיל. כמו"כ, ספק גדול אם היה אפשר לעכב את היצור ולתת לעובדים לחכות למשגיח.

  2. לפי דבריך המעביד הוא וועד הכשרות. אם כן רק נזקים שקרו לוועד הכשרות (ולא לצרכנים או למפעל) ניתן לחייב בהם את העובד לפי דעת הרמ"א.

  3. ואם נניח שהמפעל וגם המשגיח קבלנים שהוזמנו על יד המזמין והמשגיח איחר ואין למפעל אפשרות לדחות את היצור מפני שיש עוד קליינטים בתור? לכן ביקשו נציגי המפעל מנציגי המזמין להתחיל התהליך ללא השגחה. ואם לא, אז נדרש המזמין לחכות לפחות עוד חודש. ואם כך, חייבים גם להקפיא את מרכיבים, בתוספת תשלום, עם סיכון שאיכות המרכיבים תפחת. לכן מ-"חוסר" ברירה, נציגי המזמין מסרו את המרכיבים לנציגי המפעל ללא השגחה. מה הדין?

  4. אם כך, לדעת הרמ"א המשגיח חייב לשלם למזמין את נזק, כלומר: ההפרש שבין מחיר התוצרת ללא השגחה לבין מחירה עם השגחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל