לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שק כותנה שנלקח מקיבוץ ללא רשות

קרובת משפחתי (חילונית) התארחה בקיבוץ 'מזרע', העוסק בין השאר בגידול כותנה. היא אספה שם שק של כותנה (קילו או קצת פחות). והביאה לנו במתנה (לשחק לילדים) והשאירה את השקית בביתנו ללא הסכמתנו (למרות שאמרנו לה שכנראה מדובר בגזל ואנחנו לא מעוניינים במתנה זו). אין לנו מה לעשות עם זה, ורצינו לזרוק לפח, אך השאלה היא אם יש כאן מצוות השבת אבידה, ואנחנו צריכים להודיע להנהלת הקיבוץ. אך מצד השני ברור, שהם לא יתייחסו לזה ולא יבואו לקחת את השקית (ואנחנו כמובן גם לא מתכוונים לנסוע לשם), ומסתמא ימחלו. שאלה נוספת, האם הבן אדם שידבר אתנו בטלפון מוסמך למחול?
מה עלינו לעשות?

תשובה:

עדיף להתקשר להנהלת הקיבוץ ולשאול מה לעשות. הפקיד שיענה לטלפון מוסמך לומר לכם כיצד לנהוג בשק. אבל מצד הדין מסתבר שניתן להסתמך על כך שחבל להם על הטרחה לקחת את השק ומותר לכם לעשות בו כרצונכם.

מקורות:

בשאלה על דבר חסר ערך כספי לכל פקיד/ה יש סמכות.

אף אם השק שווה יותר מפרוטה, מכל מקום כיון שהוא נמצא רחוק מהבעלים ויש להם טרחה להביאו, הרי זה שווה להם פחות מפרוטה ומבואר בשו"ע חו"מ סי' רסב סעיף א שאבידה צריכה להיות שווה פרוטה אף בשעת מציאה. היה ניתן אולי להוכיח דין זה מ'מכנשתא דבי דרי' (ב"מ דף כא ע"א ושו"ע חו"מ סי' רס סעיף ז), אולם שם הבעלים יודעים שהשאירו פירות והרי זו אבידה מדעת, מה שאין כן בנידון דידן שמסתמא אינם יודעים. אולם יש כמה דוגמאות שדבר הנמצא במקום מרוחק שווה פחות, עיין נתיבות סי' רלב סק"י שהמעביר חפץ למקום מרוחק דינו כמזיק בידים ועיין בגמ' כתובות דף פ ע"א וברא"ש שם לעניין המביא כסף שנפלו בירושה במקום אחר.
בנוסף לכך, בנידון דידן מסתמא כל חברי הקיבוץ שותפים בכותנה ואין לאחד מהם שווה פרוטה. עיין שו"ע חו"מ סי' רסב סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל