לתרומות לחץ כאן

כיסוי ראש באשה גרושה

שאלה:

הייתי מאוד שמחה לדעת האם יש היתר לאישה שמתגרשת בעקבות מקח טעות ואלימות האם יש לאישה כזאת היתר להוריד את הכיסוי לאחר קבלת הגט?

תשובה:

אין היתר לגרושה ללכת ללא כיסוי ראש. גם אם התחושה שלה היא כי קידושיה היו בטעות.

מקורות:

כיסוי ראש לאשה נשואה הוא מדאורייתא כמבואר בגמ' (כתובות עב,ב). ראי מאמר בענין כאן.

גרושה או אלמנה, אע"פ שאינה מחוייבת בכיסוי ראש מדאורייתא, חייבת היא בכיסוי ראש מדרבנן משום צניעות כמבואר בשו"ע (אבה"ע סי' כא סעי' ב') "לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש" אלא שכתבו הפוסקים במקום כי פנויה הכוונה היא לגרושה או אלמנה. לכן מקילים בזה יותר, ולדוגמא, הגר"ע יוסף שליט"א הידוע בדעתו כי אסור לאשה ללכת עם פאה נוכרית, מתיר במקרה של גרושה פאה נוכרית. (יביע אומר ח"ד אבה"ע סי' ג'). ועי' עוד בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"ד סי' לב אות ד').

לשון הרמב"ם הוא כי כל אשה בעולה חייבת בכיסוי ראש, ולכן נחלקו הפוסקים מה הדין באשה פנויה שמעולם לא נשאה אולם היא כבר בעולה האם היא חייבת בכיסוי ראש או לא. (עי' פתחי תשובה שם ס"ק ב'). ולפי הדעה כי גם במקרה כזה אשה חייבת בכיסוי ראש, אין ספק כי בשאלה הנוכחית התשובה היא ברורה – אין כל היתר.

אולם גם לדעת הפוסקים כי פנויה שמעולם לא היתה נשואה אינה חייבת בכיסוי ראש, מקרה הנוכחי ודאי שאין כל היתר. בשאלה אין פירוט מדוע את סבורה כי המקרה שלך הוא מקח טעות, אבל דעי, כי לא כל מה שנראה לבני אדם כמקט טעות בקידושין מוגדר בהלכה כמקח טעות, ואין טעם להאריך בזה כשאין מפורט בשאלה מה הענין. רק אסכם, כי מעטים מאד המקרים שנדונו כמקח טעות.

הצטרף לדיון

23 תגובות

  1. חבל מאוד שאתם לא כותבים לפחות בהרחבה של התשובה שהרב משה פיינשטיין מתיר במקרים מיוחדים כמו גרושה שפוחדת שזה יפגע בנישואיה ובאלמנה שזה יפגע בפרנסתה [אומנם ציינתם הפניה לתשובה של הרב פיינשטיין אבל לעומת דברי הרב עובדיה שהבאתם את דבריו כאן לא כתבתם מה הרב פיינשטיין כותב. לענ"ד זה חוסר ישרות הלכתית שלצערי מצויה יותר מדי במחוזות מסויימים ואכמ"ל.

  2. תגובתך לוקה בחוסר הוגנות המצויה באנשים מסוימים.
    השואלת לא הזכירה כלל שהיא בסיטואציה שדיבר עליה הרב פינשטיין שם. היא רק שאלה האם מותר לה להסיר את כיסוי הראש מאחר שהיא סבורה שיש מקח טעות בקידושיה, ועל כך התשובה ברורה כדלעיל.
    יחד עם זה אומר לך, כי לפני שעניתי לשואלת זו, התייעצתי עם הגאון רבי אשר וייס שליט"א בענין תשובתו של האגרות משה הנ"ל, והוא היה סבור כי בודאי שאין להקיש מתשובה זו לכל גרושה שמעוניינת להסיר את כיסוי ראשה לצורך שידוכים, אלא הדבר תלוי מאד בשואל, בתקופה, בזמן, ובסיטואציה הפרטית, ומשום כך לא הרחבתי בענין תשובתו של האגרות משה.

  3. אני יכול לומר לכם מניסיוני הייתי פעם בזרם הד"ל.י .רוב הבחורות הגרושות שהמשיכו לשים כיסוי ראש לאחר גירושיהן התחתנו שוב. לעומת אותן גרושות ש"קיבלו היתר" ללכת בלי כיסוי ראש והן עד היום גרושות .

  4. שלום כבוד הרב,
    אני נמצאת כעת בהליכי גירושין נשואה כשנה ללא ילדים בת 24 וחצי רציתי לדעת האם יש לי הייתר ללכת עם פאה נוכרית ומיצידי שיהיה עלייה משהו כדי לצאת לשידוכין מחדש לאחר גירושיי (אחרי 90 יום כמובן)?
    תודה רבה על עזרתך.

  5. כבוד הרב שלום אני היית נשואה חמש שנים ולצי מתוכם 3 שנים הגרוש שלי היה בכלא בגרוש שלי אדם מכור לסמים וחיי איתו היה חיים מאוד קשים ולא טובים וגם אלימים לפעמיים לנו שלוש בנות אנחנו גרושים שלוש חודשיים הוא כרגע גר בבת הוריו וממשיך כרגיל בחיי , אני בת 24 מרגישה שלחי ממש סגורים בגלל כיסוי הראש אני רוצה למצוא זיווג חדש ועבודה ולהמשיך האלה בחיים ולהשים את תקופת הנישואים הכושלת שלי מאחור מבקשת בכל לשון של בקשה נאם יש רב שיכול להתיר לי להוריד את הכיסוי. לאור המצב שלי ומה שפרטתי אשמח לתשובה תודה מראש

  6. אכן ליבי איתך, אבל אין לנו אפשרות להתיר איסורים ברורים. את יכולה לרכוש פאה נכרית יש פאות מאד יפות, ולגרושה גם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל התיר ללכת עם פאה. ובעז"ה תמצאי את זיווגך כמה שיותר מהר.

  7. תודה רבה על תשובתך , אבל יש מאמרים שהרב משה פינשטין ז״צל היה מתיר לגרושה ללכת ללא כיסוי ראש עם העניין מעקב מצאת זיווגי ופרנסה, אז מדוע מתעלמים מבתר

  8. אנחנו ממש לא מתעלמים ממה הוא כתב. אבל אני פשוט סבור שזה לא רלווטני לשאלה. כנראה שלא ראית את דבריו אלא רק כאלה שכתבו בשמו כך או אחרת, לכן אביא לך כאן את הציטוטים בספרו שו"ת אגרות משה:

    "נשאלתי בדבר אשה שנתאלמנה וצריכה לפרנס בניה ואינה מוצאה להשתכר למשרה שיהיה כדי לפרנס את בניה אלא באם לא תכסה את ראשה כשתהיה בהאפיס (=במשרד) לעבוד במשרתה אם רשאה. והשבתי שיש להתיר לה בצורך גדול כזה….והחלוק לדינא הוא דאם הוא איסור יש לאסור אף בהפסד גדול שתפסיד כל ממונה אבל אם הוא רק חיוב עשה הוי גם אונס ממון דיותר מחומש אונס דבעשה חייב רק עד חומש. ולכן כל שהוא הפסד כחומש נכסיו ויותר כהא שאין משגת משרה להרויח לחיותה וחיות בניה הוא אונס שאינה מחוייבת ללישנא בתרא שהוא עיקר". [שו"ת אגרות משה אבה"ע ח"א סי' נז, כלומר, מחמת הספד 20% ממונה שהיא לא מואת עבודה בגין כיסוי הראש שלה, לכן התיר מחמת האונס כהגדרתו].
    ובחלק ד' סי' לב אות ד' נשאל בענין גרושה צעירה שחוששת שלא תמצא שידוך בגלל כיסוי הראש האם זה גם נחשב כאונס כמו לצורך פרנסה שאין לה מה לאכול, והשיב שגם זה נחשב לאונס, אלא שהוסיף שזה רק במקרים בהן היא מרגישה צורך שלא ידעו שהיא גרושה וכד'. לדוגמא, אם היא הולכת לפגוש בחור, אולם בשאר המקומות היא חייבת לשים כיסוי ראש כרגיל. משום שזה דת יהודית, וגם לדבריו כפי שכבר בשתי תשובותיו הנ"ל, גרושה חייבת לשים כיסוי ראש משום דת יהודית, ואם אינה מכסה את ראשה היא "עוברת על דת יהודית".

    אז עכשיו בבקשה, תחליטי האם אני התעלמתי מתשובתו של הרב פיינשטיין, או שפשוט במקרה שלך שאת רוצה להסיר את כיסוי הראש לגמרי הוא פשוט לא התיר מעולם!

  9. שלום …יש לי שאלה ממש חשובה היתחתנתי לפני חצי שנה, והיתגרשתי שבוע שעבר ואני, בתולה רציתי לדעת האם אני יכולה להוריד כיסוי ראש לגמרי …. כדי להכיר בחורים. ואני ממש לא מעונינת לעשים פאה על הראש שלי זה שקר בעיני

  10. מדוע זה שקר בענייך? כולם ידעו שזה פאה. את לא צריכה להרגיש לא טוב עם זה, אין מה לעשות זה מה שיש עם המצב שאליו נקלעת כנראה שלא מרצונך. בעזרת ה' תמצאי את בחיר ליבך ותזכי לבנות בית מאושר עם בחור טוב, מתחשב, וירא שמים. חז"ל אומרים: לפום צערא אגרא. כלומר, כגודל הצער כך הוא השכר, ובעז"ה לאור זה שאת מקבלת על עצמך צניעות כהלכתה, תזכי בקרוב לפגוש את בחיר ליבך.
    הרבה הצלחה

  11. היי אני קיבלתי היתר להוריד הפחד שלי שזה יפגע לי בשידוכים בעתיד אני חרדית מודרנית כיסוי ראש מלא תפילות אבל יש טלויזיה בבית ככהשאני לא מחפשת בחור פאנטי מצד אחד מצד שני אני פוחדת שיסתכלו עליי בצורה לא טובנ אם כן אני יוריד

  12. לגמרי לא הבנתי כיצד התירו לך להוריד את כיסוי הראש. את יכולה ללבוש פאה גם לדעת מרן הגר"ע (בגרושה) אבל להוריד לגמרי??
    אגב, החשש שלך אמיתי. ואת צריכה לשים לב לנקודה אחרת. אולי את לא שמה לב לכך עכשיו אבל אין לי ספק שזה לא יעצר בכיסוי הראש. כי אישה גרושה ללא כיסוי ראש זאת אמירה, בציבור יקלטגו אותך בצורה מסויימת שבסופו של יום הם גם יצדקו גם אם בשלב הראשון תרגישי עדיין מחוברת.

  13. אני גרושה כבר 4 חודשים עם 3 ילדים קטנים ולפני כן היינו פרודים שנה. התיר לי רב ללכת עםסרט עבה המכסה את הראש והקוקו יכול לבלוט החוצה. האם יש פסול בזה?

  14. שלום וברכה.
    לפני יותר מחודשיים קיבלתי גט, אחרי שנתיים וחצי של חיים בנפרד.
    הרב שלי, עליו אני סומכת(!), התיר לי להוריד כיסוי ראש והסתמך בדבריו על הרב פיינשטיין.
    כעת, מהדברים שאני קוראת אני די מופתעת. ומבולבלת מאוד מאוד.
    יש לציין שאני מהזרם הדת"ל, אמא לארבעה ב"ה.
    עדיין לא הורדתי את כיסוי הראש למרות כל לחצי הסביבה לעשות כן.
    בנימוקיו של הרב: ארגיש משוחררת (נפשית), יגרום תחושה נעימה לבחור שעמו אפגש וגם הסתמך על דברי הרב פיינשטיין. מודה שמעט גיליתי את השיער אך רובו מכוסה, שכן אין לי עדיין את האומץ.
    כעת אני באמת לא יודעת כיצד להמשיך. הרב שלי פוסק הלכה במקום מגוריי ובטוחה שיש לו הגיון גם מאחורי פסיקה זו.
    אודה לעזרתכם.
    תודה מראש.

  15. האגרות משה הנ"ל התיר זאת לאשה שסבורה שהבחור המדובר לא ידע שהיא גרושה ורק בשלבים יותר מתקדמים של ההיכרות ביניהם היא תספר לו זאת, במקרה שבלאו הכי ידע שהיא גרושה אינני יודע אם היה מתיר, כמו כן הוא התיר זאת רק כאשר יש לה צורך בזה ולא באופן קבוע, כלומר יותר בפגישות ביניהם וכדומה, אבל במקום מגוריה עדיין עליה ללכת גם לדבריו עם כיסוי ראש.
    בשורות טובות.

  16. הרב כותב באחד התושבים לתגובות:
    "בציבור יקלטגו אותך בצורה מסויימת שבסופו של יום הם גם יצדקו גם אם בשלב הראשון תרגישי עדיין מחוברת."

    אז הלקח מזה היא: אין שום בעיה או איסור לדון השני טוב ולהסתכל בטוב על השני. מממש בהלם ש"רב" יכול לתמוך בדיון כזה. אני קורא את זה בהתחלה שלושה השבועות ופשוט נשאר טעם רע בפה.
    ב"ה יש לי רב שמתחשב על הטוב שיש בתוכי ואיך אני יכולה להיות שלם ושמח עם התפקיד השם שם לי. אכן, יש לי היתר ברורה לא להכסותלאחר הגירושין שלי, שאין לי צורך לפרט על למה לרב שבכל זאת יגיד שאני טועה או שידון אותי אחרת.
    70 פנים לתורה והכל יפה. אבל בתוך זה, יש חיוב מדאורייתא לדון לכף זכות…והחיוב לגרושה היא מדואורייתא כמו שכתוב הרב. עצוב לי לצאת מאתר זה ביום שבע עשרה בתמוז.

  17. אינני מבין מה שכתבת, הרב לא תמך בלא לדון לכף זכות, השואלת ציינה שהיא חוששת מדיבורים של אנשים וכו', והרב הסביר לה שאדרבה, אם זה החשש שלה, הרי שהמציאות היא הפוכה, ככל שלא תזרום עם ההלכה יקשה עליה יותר למצוא את הזיווג שהיא מחפשת, משום שאנשים יתייחסו אליה לא באופן שבו היא היתה רוצה להיות מוצגת. זו קריאת המציאות הרצויה לשואלת ולא יותר.

  18. שלום כבוד הרב.
    לא מבין מדוע אין חילוק בדבריכם בין גרושה ללא ילדים / בתולה, לבין אישה עם ילדים. נכון שגם בגר"מ פיינשטיין וגם בגר"ע יוסף אלו אינם החילוקים. אבל אלו ההגדרות של מקום צורך גדול, שעת דחק צער וכו'. והמקרים ממש אינם דומים. לכן על פניו יש להקל במקרים שונים..
    שנית אם מישהי שואלת על הוראה מרב האם לא נכון לגבות בכל מקרה הוראה של מרא דאתרא. הרי לא טעה במקום משנה, ומה שהיא מצטטת לא בטוח שאלו החשבונות שלו עד הסוף. ועוד שזה שאלה שהורה בה חכם.
    קצת לא מבין את צורת ההוראה כך..

  19. שלום רב ושבוע טוב לרבנים המשיבים
    אני גרושה פעם שנייה לצערי
    עברתי לעיר אחרת אני עם כיסוי ראש מלא לגמרי.
    השאלה שלי האם אני יכולה להוריד את הכיסוי על מנת לצאת לשידוכים? וכאשר אלך להוריי ולעבודה אני אהיה עם כיסוי ראש, או שבכלל אין התר?
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל