לתרומות לחץ כאן

מכר תוכנה פרוצה והציג אותה כמקורית

פגשתי חבר שהציע לי תוכנה ללימוד אנגלית דרך המחשב.
התוכנה עולה כ-500 דולר לקונה אותה דרך החברה. הוא סיפר לי כי הוא קנה הרבה רשיונות והוא מוכר אותה תמורת 500 ש"ח. סיכמנו על שבוע ניסיון ללא עלות. בעת ההתקנה ראיתי כי התוכנה אינה מקורית וכי היא פרוצה. מכיוון שאני מבין קצת במחשבים הבנתי כי החבר מתקין תוכנות פרוצות אצל אנשים ברחבי הארץ וגובה על כך סכומים לא מבוטלים.
לאחר כמה ימים פגשתי אותו ברחוב ואמרתי לו כי אינני מעוניין לקנות תוכנה פרוצה ב500 ש"ח. אמרתי לו כי אני יכול לבד להוריד אותה מהרשת .אני סברתי לקנות תוכנה מקורית עם רישיון ב-500 ש"ח ולא פרוצה. החבר רצה ממני 250 ש"ח על זה שהוא הכיר לי את התוכנה. אמרתי לו בשום פנים ואופן. לפנים משורת הדין מוכן לתת לך 50 ש"ח -אע"ג שסיכמנו על ניסיון ואנחנו עומדים בתוך שבוע הניסיון. בכל אופן הוא בא אליי הביתה והסיר את התוכנה מהמחשב ונתתי לו 50 ש"ח על ההשתדלות. אחרי זה עוד התקשר אליי שלא אספר לחברים שקיימת כזו תוכנה. אמרתי לו בשום פנים ואופן לא. האם זה שאתה גוזל את התוכנה עוד נותנת לך רשות לא לפרסם את שם החברה???
הוא מפחד שאני יוריד את התוכנה מהרשת בלעדיו.
שאלתי:
האם עליי לשלם לו יותר מ-50 ש"ח שלפי דעתי זה ג"כ לפנים משורת הדין?
האם אני יכול להוריד את התוכנה מהרשת? זו תוכנה של גויים שמלמדת שפות?
חיפשתי דרך יותר זולה להשיג את התוכנה ומצאתי חברה בסין, שנותנת את התוכנה עם 5 דיסקים וספר ותמיכה ברשת (מהחברה מקורית) הכל ב-220 ש"ח כולל משלוח. מחיר זה מעלה את החשד כי ג"כ חברה זו מעתיקה ומוכרת רק עושה את זה באופן יותר מקצועי מהחבר שלא נותן דיסקים ושום אחריות רק שם את התוכנה במחשב,ו אם יש בעיות צריך לחפש אותו. החברה שמה עושה את זה בצורה מקצועית נותנת לך הכל אבל מכייון שזה בסין אני כמעט בטוח שזה ג"כ לא מקורי. האם יש איזה מעלה לקנות מהם את התוכנה מאשר מהחבר (מהישיבה) הם גוים הוא חרדי?
בסופו של עניין האם אני שרוצה את התוכנה הזו או תוכנה אחרת יהיה חייב מבחינת ההלכה לשלם את המחיר המירבי ולקנות רק מהחברה את המוצר?
אשמח מאד אם הרב יענה לכל שאלותיי
שנזכה תמיד ללכת בדרכי התורה הקדושה,

תשובה:

מצד הדין לא היית חייב לשלם לחבר כלום. ולדעתי לא היה ראוי לנהוג איתו לפנים משורת הדין. חז"ל תקנו בהרבה מקרים להפסיד לרמאים יותר ממה שמגיע להם על פי דין בטענה ש"הוא עשה שלא כהוגן, לפיכך עשו בו שלא כהוגן" (יבמות דף קי ע"א, כתובות דף פו ע"א וב"ב דף מח ע"ב), אנחנו לא יכולים להחליט מדעתנו לקנוס רמאים אבל ודאי שלא צריך לתת להם אפילו שקל אחד יותר ממה שמגיע להם על פי דין.

לעניין להשתמש בתוכנה פרוצה של גויים, הגרי"ש אלישיב אוסר, אבל במקרה של החברה בסין שלא ידוע לך שהתוכנה פרוצה ניתן להקל. ייתכן שהתוכנה מקורית ואף על פי כן היא יותר זולה בסין כיון שלפי רמת החיים במדינה זו החברה אינה יכולה להרוויח יותר מסכום זה.

עדיף לקנות תוכנה ספק פרוצה מגויים מאשר מיהודי, כיון שביהודי יש איסור מסייע ידי עוברי עבירה ולא בגוי. ובפרט אם היהודי מרמה כאילו הוא מוכר תוכנה מקורית שהוא עובר על איסור אונאה ואיסור גזל מיהודים.

מקורות:

לא מקובל לשלם תיווך על גילוי של תוכנות, ובפרט שניתן למצוא מידע עליהן באינטרנט ללא קושי, ולכן לא ניתן לדרוש כסף לאחר שנודע שהמוכר הטעה ומכר תוכנה פרוצה.

לעניין דעת הגרי"ש אלישיב עיין ספר משנת זכויות היוצר עמוד קטו והלאה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל