לתרומות לחץ כאן

הורדת נעליים בבית כנסת

שלום הרב אני לא קראי או שומרוני אני מעדה הקווקזית מאז שעליתי לארץ הזדעזעתי לראות איך אנשים נכנסים למקום לימוד ותפילה עם נעלים לדוגמא בקוקז היה חיוב להוריד ואז להיכנס ואם אינני טועה בויקרא פרשת קדושים כתוב ומקדשי תיראו רשי מפרש :ומקדשי תיראו .לא יכנס לא במקלו ולא במנעלו ובאפונתדו ובאבק שעל רגליו
אני לא מיודע אם בעוד כמה מדינות היה חיוב כזה אבל לא ניראה שרש"י או השומרונים או הקוקזים המציאו את זה
מאיפה הדבר נקטע אשר ציווה ה'?

תשובה:

שלום רב.

הפסוק שציטטת מדבר על בית המקדש ולא על בית כנסת, ומשום כך אין נוהגים להוריד נעליים בבית כנסת, ככל הנראה בעדתכם נהגו כן כדי לדמות את בית הכנסת יותר לבית מקדש, אך אין זה חיוב אלא מנהג בעדתכם.

בהצלחה רבה.

מקורות:

זה לשון רש"י שם בויקרא פרק יט פסוק ל 'לא יכנס בהר הבית לא במקלו ולא במנעלו ובאפונדתו ובאבק שעל רגליו', וזה דווקא בהר הבית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    בערוך השלחן קנא,ט, "ויש במדינות ישמעאל שהולכים לבית הכנסת בלא מנעל. ואינו מנהג יפה ומהישמעאלים למדו כן, ויש לבטלו."

  2. הקראי אבן רשף שר"י רצה לפסול את יהדות קרים אצל אחיהם, והרבה להביא "הוכחות" לשיטתו שיהודי קרים הם כביכול צאצאי קראים ש"התרבנו". השדי חמד השיב על כל טענותיו אחת לאחת.
    עכ"פ, אחת מראיותיו היא הנושא הנזכר כאן. גם יהודי קרים נהגו לחלוץ נעליהם בכניסה לבית הכנסת. מכאן הוכיח אבן רשף שיהודי קרים מוצאם מהקראים, שאף הם נוהגים כן.
    השדי חמד בהודפו טענה זו, כותב שזה מנהג קהילות רבות מאד בארצות המזרח ואין מכאן כל ראיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *