לתרומות לחץ כאן

גיור קטן שיגדל בבית שאינו שומר מצוות

כבוד הרב: מודה לך על תשובתך. ברשותך, אבקש הבהרה (על סמך שאלתי המקורית – ראה כאן). ברור הוא לי שבית דין הוא שנותן תוקף. האם בית הדין יסכים לתת תוקף לגיור קטן גם כאשר רק אחד מההורים המאמצים הוא יהודי (במקרה זה האב)?

תודה

תשובה:

שלום רב.

תלוי בנסיבות, אני מבין כי ילד זה ככל הנראה יגדל בבית שאינו שומר מצוות כדין. במקרה כזה בית הדין יבדוק את המקרה לגופו של ענין.

צריך להבין, בעיקרון בית הדין יכול לגייר אנשים רק אם הם רוצים כמובן, הכל תלוי ברצונם האישי. קטן שאין לו דעת עצמית מבואר בגמרא (כתובות יא,א) כי בית דין עושה את הגיור משום שזוהי זכות עבור הקטן להיות יהודי ו"זכין לאדם שלא בפניו". ולא משום שההורים שלו ביקשו לגיירו, כי גם להורים שלו אין זכות לקבוע את גורלו של הילד ללא דעתו, ורק משום שזה נחשב לזכות יכולים בית הדין לגיירו.

אולם אם זה לא זכות עבורו, גם בית דין אינו יכול לגייר את הקטן. ולכן אם הקטן גודל בבית שאינו שומר תורה ומצוות, כתב בשו"ת זכר יצחק (סי' ב') כי בנסיבות אלו אין כאן זכות להיות יהודי, שהרי סביר להניח כי הילד כשיגדל לא יקיים תורה ומצוות, למרות שהוא כבר יהיה מחוייב בהן, וא"כ עדיף לו להשאר גוי שאינו מחוייב במצוות מאשר יהודי שאינו שומר תו"מ. ולכן במקרים אלו בית דין יבדוק היטב האם בנסיבות אלו זה זכות עבור הקטן או לא.

מקורות:

ישנם טעמים נוספים שגירות כזו היא בעייתית, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' צט,  וראה עוד בשו"ת אגרות משה יו"ד א' סי' קנח, ואבה"ע ח"ד סי' כו אות ג'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל