לתרומות לחץ כאן

דירה שהוצאה מצוואה, האם גם זכויות הבניה על הגג הוצאו

אשה אלמנה הורישה וכתבה צוואה בזה הלשון "אני מצווה את כל רכושי ללא יוצא מין הכלל, מקרקעין, מטלטלין כספים וזכויות, לרבות הדירה ברח' שלמה המלך 10, לששת ילדי בחלקים שווים. לאחר 4 חודשים עשתה תיקון לצוואה וכתבה מאחר והיא העבירה את הדירה בטאבו לשני ילדיה ולכן היא מבטלת את סעיף 2 בצוואה הקודמת שכתוב המילים לרבות זכויות בדירה לששת ילדיה. לאחר מיכן התברר כי בתאריך התיקון הדירה עדיין לא עברה על שם האחים ורק יותר מאוחר הם עשו זאת.
השאלה האם בהעברה נישלו את כל הזכויות של שאר האחים, דהיינו זכויות בניה על הגג שניתן לבנות עוד 4 קומות.

תשובה:

לגבי ההעברה בטאבו, ודאי שכל הזכויות שמוצמדות לדירה הועברו יחד עם הדירה. לגבי הצוואה יש לדון האם הדירה כוללת גם זכויות אלו, אבל למעשה הרי די בהעברה בטאבו בכדי לבטל את הצוואה על חלק זה, שהרי בצוואות משאירים את היכולת למוריש לתת מתנות (יש חילוקים מסוימים בנוסחאות הצוואות בענין זה). כמו כן, אם מפורש בתיקון לצוואה שהשינוי הוא בגלל ההעברה בטאבו מסתבר שיש מה שכלול בהעברה כלול אף בשינוי של הצוואה.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סי' ריד סעיף ב מבואר שהמוכר את הבית לא מכר את זכויות הבניה על הגג. אבל יש לעיין אם יש היום מנהג שונה, שהרי נפסק שם בסוף סי' רטו שהמנהג קובע. עוד יש לעיין אם בשיור אמרינן שמשייר לעצמו בעין יפה עם כל זכויות הבניה, שהרי בסי' רט סעיף ז מבואר שהמשייר לעצמו משייר בעין יפה יותר מאשר המוכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל