לתרומות לחץ כאן

צום יום כיפור לחולה סוכרת

אני חולה בסכרת מסוג 1 ומחובר מזה חודשים ספורים למשאבת אינסולין. בשנה שעברה הצלחתי לצום אך לא הייתי מחובר למשאבה עדיין, בעיקרון יש אומרים שאם משאבה יותר קל להצליח לצום.שאלתי האם יש מקום לנסות ולצום חלק מהצום או את כולו אם יצלח הדבר בידי או שעצם הנסיון הזה הוא העבירה (בפרט שממה שקראתי בחוברת המובאת אצלכם מצוין כי לכאורה הצום יגרום לריבוי בדיקות וזה איסור בפנ"ע על אף שגם עם האכילה עדיין אזדקק לכמה וכמה בדיקות ואיני יודע לשער מה עדיף, האם הצד שיתכן שבכך שאצום אבדוק יותר פעמים או שכיוון שבכל אופן אבדוק ממילא ובשינוי עדיף שאנסה ואולי אצליח לצום באמצעות כלי שבעזרתו טוענים אפשרי יותר לצום.
קראתי כאמור מה שהובא באתרכם אך אני מעוניין לשאול ולהיענות בדילמה זו בצורה אישית כדי להיות בטוח ולשפר את ההרגשה שאני עושה את הדבר הנכון ביו"כ.

תודה מראש

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני מומלץ לחולה סוכרת להתייעץ עם הרופא המלווה את תיקו האישי בענין הצום ולפעול בדיוק לפי הנחיותיו.

ההוראה הכללית לחולי סוכרת המטופלים באינסולין, שאסור להם לצום, כדי שלא יסתכנו, ויש חולים הרוצים להתענות וטוענים שעל ידי הפחתת מינון האינסולין ניתן לעבור את יום הכיפורים בלי להסתכן, אבל אין טענה זו נכונה. כי אף שעל ידי זה אין לחולה סכנה מיידית, מכל מקום הוא מפסיד את האיזון שלו לכמה ימים, ויש בזה חשש סכנה, ומי יודע אם אינו מקצר חייו על ידי זה ח"ו, אלא היות שהסכרת היא מחלה מסוכנת והחולה בה מוגדר כחולה מסוכן פטור הוא מלצום אף כשאין הסכנה מיידית, ואסור לו להחמיר על עצמו ולצום.

מקורות:

ספר שערי הימים הנוראים פרק י' סעיף י"ג.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אינך צריך לאכול ולשתות לשיעורים אלא אוכל ושותה כהרגלו כיון שהשינוי בזמני והפרשי האכילות יכולים בעצמם לגרום לחוסר איזון. אך אתה יכול להתחיל לאכול ולשתות רק בבוקר.

  2. בדרך כלל חולי סוכרת המטופלים באינסולין אסור להם לצום כדי שלא יסתכנו ואינם צריכים לאכול שיעורים כי אם לאכול ולשתות כדי צרכם. וכפי שכתבנו בתשובה, בכל מקרה מומלץ לשמוע גם את דעתו של הרופא המטפל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל