לתרומות לחץ כאן

נדר לתת לבית כנסת מסויים ורוצה להעביר התרומה למקום אחר

שלום לכבוד הרבנים שליט"א אם אפשר שכבוד הרבנים ישיבו לנו מה לעשות לפני ראש השנה כדי שלא אכנס לחג עם נדר
לפני שנה נדרתי לבית כנסת מסוים 300 ש"ח ולאחר זמן נודע לי שבית כנסת זה מונע תורה ותפילה ואינו פתוח אלא בשבת והגבאים שם לא מסכימים לתלמידי חכמים לעשות שיעורי תורה ממש ככה לצערנו, ויש חשש גדול מאוד ואף רגליים לדבר שהכסף שם לא מנוהל בדרך ישרה בלשון נקייה, מה אני אמור לעשות ?

תשובה:

שלום רב.

ניתן להישאל על הנדר אם יעביר את הצדקה למקום אחר. ואם מסר מודעה בערב ראש השנה לבטל את הנדרים שידור מכאן ולהבא יכול להישאל בכל מקרה, ואם לא אמר בכלל לשון 'נדר' ומסר מודעה בערב ראש השנה יכול לסמוך על המודעה אף בלא להישאל על הנדר.

מקורות:

בשו"ת מהרש"ם חלק ג' סו"ס קי"ט כתב שאם נדר לתת לעני מסויים יכול להישאל על נדרו כדי ליתן לעני אחר, וכן הביא בשו"ת מנחת יצחק ח"ב סי' ל"ט אות ג' מכמה פוסקים, וכן בספר באר משה (לרבי כלפון משה הכהן) יו"ד סי' ר' כתב שכל האיסור להישאל על נדרי צדקה הוא רק כשרוצה להיפטר מהם לגמרי, אך אם כוונתו לתת לאחרים מותר להתיר גם נדרי צדקה.

לענין מסירת המודעא בערב ראש השנה, ר' בשו"ת תשורת שי ח"א סי' תקפ"ז שיש להקל על ידי מסירת המודעא, ואם לא אמר בלשון נדר ראה במנחת שלמה ח"א סי' צ"א אות כ' שיכול לסמוך על המודעה שמסר בערב ראש השנה. ור' בספר כל נדרי פרק ע"ג הערה י"ז שהביא הרבה פוסקים שכתבו כן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל