לתרומות לחץ כאן

השקעה בחו"ל ובחברה שיש לה עסקים הפתוחים בשבת

אני שותף ב %10 בעסק בחוץ לארץ האם מותר לי להיות שותף?
ומה הדין לגבי מניות בחברה שיש לה עסקים שפתוחים בשבת בחו"ל?

תשובה:

שלום רב.

א. יש אכן עדיפות להשקיע בארץ ישראל ולא בחו"ל, שכן המשקיע בארץ ישראל מקיים מצות יישוב הארץ, אך אין איסור להשקיע בחו"ל.

ב. יש האוסרים, אולם רבו המתירים, בפרט באופן שאין הרוכש מתערב בפועל בניהול החברה, ואין שמו עליה. ולמעשה יש לסמוך על דבריהם.

מקורות:

א. ראה שו"ע ורמ"א באו"ח סי' ש"ו סי"א. ועי' עוד בשו"ת הריב"ש (סי' קא). ובתשובה אחרת הארכנו בזה, ר' כאן אות ה'.

ב. עי' בספרי משיב משפט סי' ב בו הארכנו להביא שיטות הפוסקים ראשונים ואחרונים בדין זה, דלדעת מהרי"א הלוי (ח"ב סי' נד) ומהר"ע הלדסהיימר (הו"ד בשו"ת מלמד להועיל ח"א או"ח סי' צא) יש להקל בזה. וכ"כ בשו"ת אג"מ (אה"ע ח"א סו"ס ז) דחזינן שנתפשט להיתר. וביאר טעמו, כיון דהוי בעלות מוגבלת. ולשיטה זו נראה דאף אין איסור מסייע בידי עוברי עבירה, כאשר חלק מהעובדים הם ישראלים.

ובשו"ת מנחת יצחק (ח"ג סי' א אות כז) כתב דבאופן שכל מנהלי העסק הם נכרים, וגם בין בעלי המניות יש נכרים, נראה דשרי, מפני שאין מלאכה זו מוטלת על ישראל לעשותה, וגם אין מראית העין, כיון שאין ניכר של מי העסק. וגם איסור שכר שבת אין כאן, כיון שהוא בהבלעה. וכ"כ בשו"ת חשב האפד (ח"א סי' סב). אמנם לדעת המשנה הלכות, אף בזה יש איסור, וכן נראה דעת השבט הלוי ודעת הגר"ע הדאיה בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ו בהשמטות סי' ז).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כדי לענות תשובה לשאלה זו, יש צורך בפירוט: האם אתה כבר שותף, או שהנך הולך להשתתף בעסק כזה. כיצד חלוקת הרווחים, האם עסק זה הוא חברה בע"מ, האם יש אפשרות שלא לקבל ריוח מעסקי שבת? יתכן וכדאי שתיצור קשר טלפוני כדי לדעת את כל הפרטים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל