שלום רב,
כמה שאלות בעניין קניין אודיתא:
1. לדינא, האם בעינן שני עדים ששמעו את ההודאה? ואם אכן בעינן שני עדים האם דרושים עדים כשרים לפי דיני ממונות (דהיינו לא קרובים ולא נשים ולא חרש שוטה וקטן).
2. יש סברא שדין זה נאמר רק בשכיב מרע, מה ההלכה?
תשובה:
1. מחלוקת הפוסקים ואי אפשר להוציא מיד המוחזק. לדעת הסוברים שצריך עדים צריכים שיהיו כשרים שבית דין יוכל לחייב ממון על פי דבריהם.
2. אודיתא מועילה אף בבריא וכן נוהגים בשטרי צוואה וכדו' להקנות באודיתא.
מקורות:
1. לדעת הקצות בסי' מ סק"א יש צורך שיהיו עדים ובזה מיישב קושיית התוספות בב"מ דף מו ע"א ד"ה ונקנינהו. הנתיבות שם חולק וסובר שהודאה גמורה מועילה אף ללא עדים ומוכיח ממה שהתוספות לא תירצו כן. אמנם, בחידושי הריטב"א (הישנים) מיישב את קושיית התוספות בדרכו של הקצות.
2. כן מסיק הש"ך בחו"מ סי' ס ס"ק לב לדינא וכן פסק הקצות בסי' קצד סק"ד.