לתרומות לחץ כאן

שאלות בפיצויי פיטורין ודמי הבראה

א. אני מנהל ת"ת, עבד אצלנו מלמד שמתחילה היו לו שעות עבודה בכיתת מכינה, לאחר מכן הוספנו לו 3 שעות לימודי חול אחה"צ לילדים גדולים יותר, במהלך השנה האחרונה קבלנו תלונות רבות מהורים על כך שהמלמד מכה אותם, טח את ראשם בקיר, עצבני מאוד, עקב כך רבים מהתלמידים לא נכנסו לשיעוריו, עקב כל זה הודענו לו לקראת סוף השנה שאנחנו מורידים לו 3 שעות של התלמידים הגדולים, הוא מצידו הודיע לנו שהוא מתפטר לגמרי מתפקידו בת"ת עקב הרעת תנאים, עקב זאת הוא דורש פיצויי פיטורין על כל שנות עבודתו.
ב. במהלך שנות עבודתו הוצע לו לחתום על חוזה עבודה והוא סירב, אמנם רוב העובדים חתמו על מסמך זה. בחוזה זה כתוב שאנחנו יכולים לבקש לדון על תביעות גם מחוץ לעיר.
ג. בנוסף לתביעת הפיצויים הוא גם תובע דמי הבראה על כל השנים, בו בעת שבחוזה הנ"ל מפורש שסכום המשכורת כולל דמי הבראה. המגוחך הוא, שעובד שחסר לו 10 ש' מהמשכורת הוא יעיר על כך ויתבע ואילו כאן שמדובר על אלפי שקלים הוא שתק עד עכשיו? כשאני קובע עם עובד על סכום זה ברור שזה כולל את כל ההתחייבויות שבחוק.
ד. בקרית ספר יש רק בית דין אחד עם כמה הרכבים, בחוזה הנ"ל כתבנו שאנחנו יכולים לדון גם מחוץ לעיר, האם גם כשהוא לא חתם על כך אני יכול לדון מחוץ לעיר?
ה. הנ"ל לקח טוען רבני שבעבר כבר ישבתי אתו בדיונים והוא גס רוח ומעליב ופוגע אישית, האם אני יכול לומר שאני פוסל אותו?
ו. עובדת אחרת שהתפטרה לפני כמה שנים טוענת שמגיעים לה פיצויים, היא התפטרה מיד אחרי לידה, אולם היא עבדה בביתה כמטפלת, האם מגיעים לה פיצויים?

תשובה:

א. מלמד שמכה תלמידים ניתן לפטר אותו ללא פיצויים. כל שכן אם הורידו לו שעות והוא התפטר שאינו יכול לתבוע פיצויים.

ב. לכאורה הסכם זה אינו תקף ללא חתימה.

ג. יש לשלם הבראה על שנה ראשונה בלבד. אם ידוע שהמוסד אינו נוהג לשלם דמי הבראה או שהוא כלול במשכורת, אין חובה לשלם גם על השנה הראשונה.

ה. אתה יכול לבקש לפסול אותו, אבל סביר שבית דין לא ידחה אותו על סף אלא ינסה להזהיר אותו שלא להעליב ולתת לו לייצג.

ו. אם התפטרה כדי לטפל בילד מגיעים לה פיצויי-פיטורין.

מקורות:

א. כן אמר הגר"מ שפרן שליט"א ביום העיון שהתקיים בבית מדרשינו ביום כח תשרי תשס"ח.

ב. בכל תנאי העבודה ההסכם אינו חתום מחייב, כיון שמספיק בכך שהמעביד אומר לעובד שעל דעת כן הוא מעסיק אותו שהסיכום יחייב מכאן ולהבא, שבשכירות פועלים מועיל תנאי בדיבור (עיין קצות סי' רז סוף סק"ז). אבל בהסכם בוררות וכדו' מסתבר שאין זה חלק מתנאי השכירות אלא דבר בפני עצמו וצריך קנין או חתימה.

ג. לאחר שנה ראשונה העובד כבר נוכח לראות שאלו הן תנאי העבודה והסכים לכך. כמו כן, אם יש מנהג מיוחד במוסד זה המנהג מחייב, עיין שו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' עו.

ו. חוק פיצויי פיטורין סעיף 7.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל