לתרומות לחץ כאן

התעטפות בטלית בשעת החופה

חתן ספרדי הלובש טלית קטן (וכמובן טלית בבוקר) בזמן החופה מתעטף בטלית האם עליו לברך ? למרות שבירך בבוקר
ויש נוהגים גם לברך ברכת שהחיינו מה קודם למה?
ומדוע שמים טלית שהרי אין הלילה זמנה של המצווה ?

תשובה:

שלום רב.

אם החופה בלילה, אינו צריך לברך על הטלית. ואם לובש הטלית לפני השקיעה, יתעטף ויברך על לבישתה למרות שבירך בבוקר כיון שעבר זמן רב מאז.

אם הטלית חדשה מברכים שהחיינו לאחר ההתעטפות בטלית ומכוונים לפטור בה את מצוות הקידושין והבגדים החדשים האחרים שלובש בשעת החתונה.

סיבת הטלית, היא בכדי לפורסה על ראש החתן והכלה ל"חופה", אלא שבכדי שתהיה "הנאת לבישה" – לברכת שהחיינו, לפיכך קודם שיפרסוה על ראשם, יתעטף בה על גופו.

מקורות:

ילקוט יוסף חופה וקידושין עמוד קפט-קצא.

ומ"ש בסיבת פריסת הטלית, עי' בעיטור (שער ב ברכת חתנים ח"ב) שכתב: "שחופפין אותן בטלית או סודר וכיו"ב". וכ"כ הארחות חיים (ח"ב הל' קדושין עמ' סד), המנהיג (דף צא,ב), אבודרהם (ברכת אירוסין), כל בו (סי' עה ד"ה וכתב הר"ם). וראה מ"ש הרוקח (סי' שנג): מצאתי כתוב בקונטרסין מאין סמכו רבותינו להלביש לחתן טלית ביום חופתו, לפי שנא' גדילים תעשה לך וסמיך ליה כי יקח איש אשה וכו', ומה שמשימין על החתן ועל הכלה הטלית שעליו, מפני שנאמר ופרסת כנפיך על אמתך. ע"כ. וע"ע בתשב"ץ קטן (סי' תנב, וסי' תסא), ומהרי"ל (הל' נישואין), ומהר"ם מינץ (סי' קט) ועוד.

ומנהג זה הביאוהו כל גדולי אחרוני הספרדים, יעוי' בגינת ורדים (או"ח כלל א סי' כה), ובספר חופת חתנים (סי' ו אות ו), ובכנה"ג (אה"ע סי' סא הגב"י א), ומהר"ח פלאג'י בספרו גנזי חיים (מע' ח אות יז) ובנו בשו"ת יפה ללב (ח"ד סי' נה אות ב), והבא"ח (ש"א שופטים הלכה יב) ועוד. (עי' בזה באורך ביביע אומר ח"ה אה"ע סי' ז, ובס' משפט הכתובה ח"ו עמ' ס והלאה).

ומ"ש בצורך הנאת לבישה, כ"כ במשפט הכתובה ח"ח עמ' תסד בשם מרן הגר"ע יוסף שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל