לתרומות לחץ כאן

אם ספרדי שחזר בתשובה יכול להתפלל כמנהג האשכנזים

שלום לכבוד הרב.
האם בעל תשובה שבא ממשפחה ספרדית שאינה שומרת תורה ומצוות (ולכן אין לו 'תורת אמך')
יכול לאמץ לעצמו להתפלל בנוסח תפילה אחר (ספרד -חסידי) לכתחילה?
ובו בזמן לנהוג בשאר המנהגים וההלכות כמנהג הספרדים?

תודה וכל טוב

תשובה:

שלום רב,

דין "אל תטוש תורת אמך", אינו מדבר על אמו ממש, שמחמת כן תאמר שאם אמו אינה שומרת תורה ומצוות, אין עליו חיוב זה. אלא על אבות אבותיו נאמר, שכן קיבלו אבות אבותינו על זרעם ועל זרע זרעם לנהוג כך.

ומשום כך גם לשאלתך, יש לך להזהר שלא לשנות ממה שנהגו אבות אבותיך כמנהגי הספרדים. ובפרט לענין נוסח התפילה, שרבו הפוסקים שכתבו שהנוסח היותר מדויק הוא נוסח הספרדים.

אמנם אם כבר התרגלת לנוסח ספרד, כתב באור לציון שרשאי אתה להמשיך בכך. אם כי דעת מו"ז מרן רבי עובדיה יוסף שליט"א שאין לשנות ממנהג אבות אבותיך.

מקורות:

מ"ש דין אל תטוש בבעל תשובה, כ"כ בשו"ת אור לציון ח"ב (סוף המבוא, עמ' יח). והביאו בספר עין יצחק (יוסף, ח"ג עמ' רכ). וכ"כ גם בספר הליכות שלמה (תפילה, פ"ה דבר הלכה לז) משמו של הגרש"ז אויערבאך, וז"ל: ואף בעל תשובה שאביו לא חינכו כלל לשמירת תו"מ, מסתבר שצריך לכתחילה לנהוג כמנהג בית אבותיו [כי הרי חייב אדם גם בכבודו של אבי אביו, ועוד דמנהג אבות הוי כעין קבלה לדורות, ולכן אף אם אביו הוציא את עצמו מהכלל רח"ל, מ"מ למה יפקיע הוא גם את עצמו ממנהג טוב שקבלו אבותיו על עצמם]. עכ"ל.

ומ"ש לענין נוסח התפילה, עי' שו"ת יבי"א (ח"ו או"ח סי' י, ושם אות ד), והביא שם דברי הגאון מבוטשאטש באשל אברהם (סי' סח) שנוסחאת הספרדים היא יותר מדויקת. וכיו"ב כתב בשו"ת חסד לאברהם (תאומים, מהדו"ק או"ח סי' ט) ועוד.

ומ"ש אם כבר התרגל, כ"כ באור לציון שם. וגם בהליכות שלמה שם כתב דבאופן שקשור לרב ולסביבה שמתפללים בנוסח אחר, רשאי להתפלל במנהגם. ועי' בעין יצחק שם שכתב דעת מו"ז מרן שליט"א דאף בכה"ג אין לשנות ממנהג אבות אבותיו. ע"ש.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום לרב,
    האין זה נכון שאבות אבותינו לפני הגלות היו כולם במנהג אחד? אני כן מצליחה להבין את העניין של לשמור הן על מנהגי אשכנז בכללותם, והן על מנהגי ספרד בכללותם (כלומר לא לערבב פה הלכה מאשכנז שם הלכה מספרד), אבל אינני מצליחה להבין מדוע שאשכנזי שחוזר בתשובה ואין לו מסורת תורנית ברורה מהבית, מדוע הוא אינו יכול לבחור ללכת לפי מנהגי אשכנזים. אשמח למענה.

  2. ודאי שהוא יכול לבחור במנהג האשכנזים. אולם הוא יכול לבחור גם במנהג הספרדים לדעת הגר"ע יוסף זצ"ל, [הסיבה לכך שמרן הגר"ע נתן עדיפות למנהג הספרדים, טמונה בכך, שכאן בארץ לפני ארבע מאות שנה היה נחשב מרן הבית יוסף, כפוסק הבלעדי כאן בארץ, וממילא לדעתו, כל מי שבא לכאן הוא בעצם בא למקום שהמנהג הוא עפ"י הספרדים. אולם רבים חולקים עליו].

  3. שלום לרב שוב,
    אם אפשר, אשמח גם לשאול שאלה חדשה שקשורה לנושא – כיצד "אל תטוש תורת אמך" הפך להיות דין? האם למדו רבותינו דינים גם מהנביאים והכתובים, ולא רק מחמשת חומשי התורה?

  4. אכן, יש מצוות רבות מדברי נביאים וחשיבותן רבה משאר דיני חז"ל, מלבד יום כיפור כל הצומות הן מדברי נביאים, מצוות פורים הן מדברי נביאים ועוד רבות.

  5. רק רציתי לציין שנוסח אשכנז מקורו מהרב עמרם גאון ומחזור וויטרי ונוסח של העדות המזרח מבוסס על מנהג של הבית יוסף. אז נוסח אשכנז בהחלט יותר קדום מאשר נוסח הספרדים. גם התימנים הבלעדים מתפללים בנוסח קדום יותר שהוא נוסח של הרמב"ם. אז לע"ד, קשה מאוד להגיד שנוסח הספרדים באמת יותר "נכון".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל