לתרומות לחץ כאן

הזמין דירה לשבת והתחרט ביום שישי מסיבת גשם וקור

בחורף הזמנתי דירה לשבת ברובע היהודי כמה ימים לפני שבת, והנה ביום שישי בבוקר היה בעירי אור-יהודה מאוד גשום ואשתי החליטה לבטל את הנסיעה לדירה בירושלים, כי טענה שאנחנו עם ילד קטן, ובירושלים בטח הרבה יותר גשום וקר והיא מפחדת. בשמונה בבוקר התקשרתי לאשה של הדירה לבטל את ההזמנה, אך היא לא ענתה וכך ניסיתי כמה פעמים במשך יום שישי אך לא ענתה, ואנחנו לא נסענו. והנה לאחר אותה שבת נוצר קשר עם האשה, והיא טענה שהפסדנו אותה כי היתה יכולה להשיג מישהו אחר ואמרתי לה שניסינו וזה אשמתה שהיא לא ענתה, והיא אמרה שהפלאפון לא היה אצלה וזה לא אשמתה, וסיכמה שהיא מקפידה, ועל חצי הסכום שהוא 300 ש"ח היא לא מוותרת כיצד עלי לנהוג? מה היא שורת הדין ומה לפנים משורת הדין? יש לציין שחבר שלי שניסה לפייס אותה (ולא הסכימה) נראה שטענה שעד יום שישי אם היינו מבטלים לפני כן ודאי היתה מוצאת מישהו אחר ולגבי יום שישי עצמו אם היינו מודיעים לה עכ"פ ביום שישי הרבה פעמים יש ביקוש עד הצהריים.

תשובה:

אם שולם מקדמה אתם חייבים לשלם הכל, חוץ ממה שבעלת הדירה חסכה את הטרחה לנקות, לכבס את כלי המיטה והוצאות החשמל.
אם היתה רק הזמנה בטלפון, מצד הדין אינכם חייבים כלום, אבל ראוי להתפשר. לדעתי תשלום של 25% הוא מספיק, וגם את זה יש לשלם רק אם תמורת זה בעלת הדירה מוחלת על הכל.

מקורות:

אם שולם מקדמה, יש בזה קנין כסף וקנין סיטומתא וחל חיוב לשלם הכל (חוץ ממה שהמשכיר חסך). אף שהרמ"א בחו"מ סי' שלד סעיף א מביא מחלוקת אם שוכר חייב כשאירע לו אונס, אבל טענת הקור אינה בגדר אונס ועל כל פנים על השוכר היה מוטל להתנות מראש שאם יהיה קר לא יוכל להגיע ולא ישלם (כדין אונס שהשוכר יודע והמשכיר אינו יודע).
אם היתה הזמנה בטלפון בלבד, אין חיוב מצד גרמי כיון שמבטל כיסו של חבירו פטור. ועיין בנתיבות סי' שלג סק"ג שאף בשכירות פועלים אין חיוב אם חוזרים ברגע אחרון מדינא דגרמי רק  מתקנת חכמים, ועיין גם בקצות שם. גם חיוב לצאת ידי שמים אין אם לא היתה כוונה להזיק, עיין עלון המשפט גליון 26 סוף עמוד ד, כל שכן במקרה זה שלמשכיר גם יש חלק בנזק שגרם בכך שלא היה זמין בטלפון. כמו כן, אין איסור מחוסר אמנה לחזור מדיבורו כשיש לו טעם הגון לחזרה, כל שכן מאם נשתנה השער, עיין רמ"א חו"מ סוף סי' רד.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל