לתרומות לחץ כאן

שבועה במסגרת ה"בונים החופשיים"

יש ארגון עולמי שנקרא "הבונים החופשיים" (freemasons). כדי להיות חבר בארגון זה יש צורך לעבור טקס השבעת סודיות. במדינות רבות בעולם הנוהג הוא להישבע כשמונח ספר תנ"ך לפני הנשבע — כולל ה"ברית החדשה" של הנוצרים. ליהודים, מרשים להוסיף גם חומש או תנ"ך שאינו כולל את הברית החדרש.
האם בכלל מותר להישבע שבועה כזו? האם מותר עם התנ"ך שלהם, האם עדיף להניח גם את התנ"ך שלנו, או האם מותר עם התנ"ך שלנו בלבד? אני יודע שבשל חומר הענין די נהוג לא להישבע בכלל, אבל התורה הרי קובעת "ובשמו תישבע", ולכאורה שבועה עם התנ"ך שלנו בלבד יהיה קיום מצוות עשה של תורה (נניח שהנשבע אינו חושש שיעבור על שבועתו)? האם נוכחות הברית החדשה תקלקל מפני חשש של "שיתוף"?
אציין ששאלה זו די שכיחה (עניין הברית החדשה בעיקר בחו"ל), ואשמח לתשובתכם. תודה.

תשובה:

מסגרת ה"בונים החופשיים" כיון שהיא מסגרת "סודית" ומקורה במי שאינו יהודי הרי שיש חשש גדול ואמיתי שיש בה סממנים ומאפיינים של עבודה זרה, כך שהנשבע לשמור אמונים ל"אמנה" שלהם הרי יתכן ונכשל בעבודה זרה.

גם בהנחה שאין באמנת הבונים החופשיים משום עבודה זרה, הרי עצם השבועה אפילו כשהיא לצורך אמת אין להישבע, ואין בכך כלל מצוה  [בפרט לא במסגרת כזו], ונחשב בעם ישראל לאחד מהדברים החמורים ביותר.

בפרט כאשר מונח במסגרת שבועה זו גם האוון-גליון הרי יש בזה משום שבועה גם בעבודה זרה ובוודאי שאסור לעשות כן.

מקורות:

מצוות שבועה אף כאשר יש חובה להישבע, דהיינו בבית דין בתנאים מסויימים, נחלקו רבותינו הראשונים אם מקיימים בזה מצוה או שזו רק רשות כדי להיפטר מחיוב ממון (עי' רמב"ם ספר המצוות עשין ז' שסובר שמקיימים במקרה כזה מצוה, ודעת הרמב"ן שאין מקיימים מצוה אלא זו רק רשות, ואף בדעת הרמב"ם יש הסוברים שאין כוונתו שיש מצוה להישבע, אלא שכשרוצה להישבע מצוותו להישבע בשם ה' והיינו דווקא בבית דין וכנ"ל ראה תורה תמימה פרשת ואתחנן הערה ע' שהוכיח כן מכמה סוגיות), אך שבועה שלא לצורך זה אין בה מצוה ואף יש בה חשש כאשר האדם אינו מושלם בתורתו ובמידותיו ואמרו חז"ל (במדבר רבה פרשת מטות פרשה כב אות א) "אם יש בך כל המדות האלו [-המנויים שם קודם לכן ראה שם] אתה רשאי להשבע ואם לאו אין אתה רשאי להשבע מעשה בינאי המלך שהיו לו ב' אלפים עיירות וכולם נחרבו על שבועת אמתכיצד אומר אדם לחבירו בשבועה שאני הולך ואוכל כך וכך במקום פלוני ואשתה כך וכך במקום פלוני והיו הולכין ומקיימין שבועתן ונחרבו" וראה עוד מעשה נפלא במי שנזהר משבועת אמת במדרש עשרת הדברות (אוצר המדרשים עמ' 455) וכן העלו הפוסקים הלכה למעשה עי' שו"ת חתם סופר (חו"מ סי' צ) והחזו"א באגרותיו שכתב (ח"א סי' קצג) "אחשוב כעין חובה לחוות מה שבליבי מה שראיתי במכתבו דרך אגב, לשון וכו' אנחנו חושבים לשון זה מאביזרייהו דשבועה [עי' נדרים כב ע"ב] והזכרת דברים כאלו נתחנכנו לחשבם לחמורות שבחמורות" וכן הוא בכל הפוסקים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תיקון קטן:
    בעבר היו צריכים להישבע. בשנים האחרונות הוחלפה השבועה בהתחייבות. בכל מקרה, לפני כל מועמד מונח ספר קדוש, עפ"י בחירתו- תנ"ך ליהודי, הברית החדשה לנוצרי, הקוראן למוסלמי והספר הקדוש המתאים לדרוזי.
    בנוסף, המסגרת אינה סודית מהטעם הפשוט שמקומות ומועדי ההתכנסויות שלנו מפורסמים, גם באינטרנט. כמו כל מסגרת אחרת, גם לנו יש סודות (שגם אותם ניתן למצוא באינטרנט). הסיבה העיקרית שאנו שומרים את הסודות האלו היא, בעיקר, שלא לפגוע בחוויה של המועמד…
    ולמי שלא יודע, המוטיב המרכזי של המסדר הוא בניית בית המקדש הראשון ושלושת האישים שעסקו בכך- שלמה המלך, חירם מלך צור וחירם האומן.

  2. בכל מקרה השתייכות לקבוצה שערכיה אינם תואמים לערכי היהדות, ושאיפתם שונה מהצורה אליה שואפים עם ישראל לגאולה, יש להתרחק ממנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל