לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

נישואין אזרחיים למטרת קבלת אזרחות

יהודי ישראלי שהתחתן ע"פ חוקי ארה״ב רק בכדי שהבחורה תקבל אזרחות והיו נוכחים עדים יהודים לא דתיים בשעת הטקס, והבחור הולך להיתחתן השבוע עב״ג בצרפת האם הוא צריך לחשוש ל״טקס ההוא״?

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני מצד עצמו אין לו כל צורך לחשוש "לטקס ההוא". אלא שמצד הבחורה היה מקום לחשוש לזה, ראה במקורות.

מקורות:

בענין ההתייחסות לנישואין אזרחיים דנו בזה גדולי הפוסקים לפני כמה עשרות שנים. המנהג הוא עד היום משום "חומרא דאשת איש" להצריך את האשה גט כשהיא באה להנשא לאחר במדת האפשר. ובמקום שאי אפשר לקבל ממנו גט, מאשרים לה להנשא גם ללא גט.

אולם זה רק משום חומרת אשת איש, אבל כלפיו שאין כל איסור להנשא לאחרת אלא רק מצד חדר"ג לא מצינו שהחמירו גם בזה.

לכן ביחס לבחורה, כדאי לפנות לבית דין מסודר להציג את הדברים, ואם אכן לא חיו יחדיו כלל, אפשר שיש להקל, מאחר שבלא"ה עפ"י עדות שניהם לא היתה כאן כוונת קידושין כלל. ובכה"ג כתב בנודע ביהודה (קמא, אבה"ע סי' נט) בענין קידושי שחוק, שהרמ"א (סי' מב סעי' א') הביא את דברי מהר"ם מרוטנבורג להחמיר בהם שמא יש בזה קידושין, מ"מ כתב שם בנוב"י כי אם שניהם מודים כי כוונתם לא היתה לקידושין אינה צריכה גט. א"כ בכה"ג שכל הנושא הוא רק לענין נישואין אזרחיים שיש מקום להקל.

לפני כמה שבועות היה מקרה באחד מבתי הדין הרבניים בזוג שהיו חיים ביחד בחו"ל, ולצורך קבלת אזרחות הם נרשמו לנישואין, ולאחר מכן נפרדו, והאשה באה להנשא לכהן, ולכן ביקשה להמנע מקבלת גט מהראשון כדי שלא תפסל לכהונה. הרכב ביה"ד אישר לה להנשא לאותו כהן ללא גט מהראשון לאחר התייעצות עם הגרז"נ גולדברג שליט"א. אלא שכאמור המדובר הוא בזוג שאע"פ שלא התכוונו לשם נישואין אלא רק לצורך קבלת אזרחות, מ"מ היו חיים יחדיו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל