לתרומות לחץ כאן

חובת אבילות בשמועה רחוקה

שלום, שאלתי בנושא דיני אבלות – אחותי נפטרה לפני כשבועיים. אימי חולה מאד ולא מסרנו לה את הבשורה המרה. האם כשנוכל מבחינה בריאותית לספר לה על מות אחותי-בתה, יהיה עליה לשבת שבעה? בזמנו שמעתי שאם האדם יודע על קרוב משפחה מקירבה ראשונה לאחר השלושים, יושב שעה ולא שבעה ימים. תודה

תשובה:

שלום רב ובשורות טובות.

מי שחייב באבילות על קרובו ונודע לו על כך לאחר זמן, אם היה זה תוך שלושים יום מהפטירה לאחר שקמו שאר האבלים מהשבעה, עליו לשבת שבעה ימים בנפרד, ודינו כאבל על קרובו בתוך ל' יום. ואם עדיין האבלים יושבים שבעה יושב עמם עד שיעמדו [וצריך לשאול כל פעם שאלת חכם על ענין זה כששומעים באמצע השבעה כיון שתלוי בפרטים רבים].

אולם אם שומע זאת רק לאחר שלושים יום, עליו לנהוג אבילות למשך זמן מה (כשעה ולאו דוקא שעה), בזמן זה אינו צריך לנהוג כל מנהגי האבילות אלא מספיק מנהג אחד, אם היה לבוש בנעליו מספיק שיחלוץ אותם לזמן זה, ואם לא היה לבוש נעליים, ישב על הארץ, והעיקר שיעשה מעשה שיהיה ניכר שעושה כן משום אבילות. ולאחר מכן אין עליו דיני אבילות כלל [אלא אם כן השמועה היא על אביו ואמו שצריך גם לקרוע, ומלבד זאת נוסף על כך דינו ככל דיני אבילות על אב או אם לאחר שלושים יום].

מקורות:

שו"ע יו"ד סי' תב סעיפים ב-ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל