לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין עשרה במנין מצומצם

אני מתפלל במניין מצומצם שבו יש ארבעה יהודים שמתחילים שמונה עשרה ביחד עם שליח הציבור ועוד ארבעה יהודים שחלקם משלימים מניין וחלקם לא יודעים להתפלל. אני מתחיל שמונה עשרה עם חזרת הש"ץ כאשר ארבעת היהודים שהתחילו שמונה עשרה עם הש"ץ כבר סיימו להתפלל. האם תפילה כזו נחשבת תפילה במניין?

תשובה:

שלום רב.

עליך להזדרז ואף לדלג פסוקי דזמרה בכדי שתוחל להתחיל להתפלל שמונה עשרה ביחד עם החמשה האחרים, כדי שתפילת כולכם תחשב תפילה בציבור, תפילה בציבור נחשבת רק כשיש רוב מנין המתפללים וארבעה המצטרפים, אך אם יש רק חמשה המתחילים להתפלל יחד אין זה נחשב תפילה בציבור. ויש הסוברים שבמקרה זה לא ניתן לומר באופן זה חזרת הש"ץ אחר כך, אף כי למעשה בדיעבד במקרה זה ניתן לומר חזרת הש"ץ, אך ודאי שלכתחלה אין לנהוג כן.

ואם היו ששה אחרים שהיו מתפללים שמונה עשרה בהתחלה, ואחר כך היית מתפלל עם הש"ץ, היתה נחשבת תפילה זו לתפילה בציבור.

מקורות:

ר' משנה ברורה סי' צ' ס"ק כ"ח שצריך עשרה גם בתפילת שמו"ע ולא רק בקדיש וקדושה, ור' בסי' ס"ט סק"ח שברוב מנין אמרינן רובו ככולו ומצטרפים לעשרה, אך בפחות מרוב אין צירוף האחרים מועיל להחשב תפילה בעשרה.

לענין חזרת הש"ץ במקרה כזה, ר' בביאור הלכה סי' ס"ט ד"ה אומר שהסתפק בזה ונשאר בצ"ע, אך פוסקים אחרים הכריעו להלכה שניתן לומר חזרת הש"ץ בכה"ג, ר' בתהלה לדוד סט,ב, שו"ת אפרקסתא דעניא ב,טז ומנחת יצחק א,נז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל