לתרומות לחץ כאן

קבורה בקומות

יש מצוקת קברים בכל בית קברות, לא עלינו אנשים נפטרים, ובתי העלמין מתמלאים ומתמלאים,
אולי כדאי להוציא פסק הלכה, בכל בתי העלמין בארץ
(כמו שלפי הבנתי הוחלט בירושלים עיר הקודש)
לקבור בקומות, וכך נמנע עומס בבתי הקברות.

תשובה:

שלום רב.

כידוע יש רבנים רבים הסוברים שהקבורה בקומות אסורה, ואף שהרבנות בירושלים מאפשרת זאת, במקומות אחרים בארץ שמסתדרים בלא זה, מעדיפים שלא להכנס למחלוקת זו ולא להשתמש באפשרות דחוקה זו.

מקורות:

דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל היתה ידועה שהתנגד מאוד לענין זה, ואף הכריזו על כך בלוויתו שיש לעשות הכל כדי למנוע זאת, וכן כתב בעצמו בתשובה בקובץ תשובות ח"ב סימן מ"ד, וכן דעת רבנים נוספים, אף שיש המתירים בזה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אולי כדאי לדון באפשרות ואף למצוא היתרים, כי יש בעיית קבורה בארץ,
    אני פוחד לחשוב מה יהיה עוד חמישים מאה שנה שבתי הקברות לא יוכלו יותר להכיל את הנפטרים, ואז יקבלו היתר לקבור בקומות, אבל זה יהיה ח"ו מאוחר מידי.

  2. דבר זה מסור לגדולי הדור, ואני מאמין שעסוקים בכך רבנים שונים למצוא פתרונות מהודרים על פי ההלכה שלא תהיה מצוקת קבורה בהמשך השנים.

  3. האם מישהו יודע על מאמר שכתוב בו שאחד ממלכי ישראל היה מצווה לאסוף את העצמות לאחר כמה זמן ולקוברם שוב בלא נטילת מקום כה גדול עבור כל הגופה?

  4. לא ידוע על מלכי ישראל, אולם יש מושג הלכתי הנקרא "ליקוט עצמות" המבואר בשו"ע (סי' תג) אולם ראה בשו"ת עמק הלכה (לרבי י. בוימל סי' ס-סא) שהאריך להוכיח שתנוחת העצמות בקבר מוכרחת שתהיה כפי סדר הגוף ולא בערימה שנחשב לבזיון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל