לתרומות לחץ כאן

עמלה על העברה בנקאית, קשירה צבאית בשבת, ספר תורה של ילדים שנפל

שלום רב!

אשמח אם תוכלו לענות לי על מספר שאלות לפי נושאים.

כספים / ריבית:
אם יש לי כרטיס אשראי חוץ בנקאי, שאם אני עושה בו העברת כספים לחשבון בנק שלי לא חשוב באיזה סכום או מטבע הוא מחייב אותי 40 ₪. האם זה נקרא תשלום בעבור שירות או ריבית, עפ״י התורה?

הלכות שבת:
קשירת נעליים ע״י לולאות (קשירה צבאית) שהיא קשר על גבי עניבה על גבי עניבה, מותרת בשבת?

חילול ספר תורה:
אם גרמתי לנפילת בספר תורה קטן לילדים (משכתי ספר שגרם לתזוזת הספר ולנפילתו), כתוב בו שם השם המפורש אבל ייתכן והוא פסול, האם אני צריך לצום או משהו אחר?

יענונו רבותינו ושכרם כפול מהשמיים,
רן

תשובה:

שלום רב.

א. אין זה נחשב ריבית, אלא תשלום עבור השימוש בשירות זה.

ב. קשירה זו מותרת במקום הצורך אם דעתו לפותחה באותו יום, הכלל הוא שאם קשירה זו היא קשר על גבי קשר אזי אסור לעשותה בשבת, אלא אם כן זה מקום צורך או מצווה ובדעתו לפתוח קשר זה באותו יום, אך אם קשר זה הוא עניבה על גבי קשר מותר לעשותו, וכן עניבה על גבי עניבה.

ג. אינך צריך לצום אף שכתוב בו שם המפורש, כיון שאין בו קדושה של ספר תורה כלל, והרי זה כנפילת חומש שאין בו קדושה גבוהה שאין צריך לצום בנפילתו.

מקורות:

ב. סי' שי"ז סעיף ה' ובמשנה ברורה שם, ושמירת שבת כהלכתה מהדו"ח פרק ט"ו סעיף נ"ו. וכיון שאין אנו בקיאים מהו קשר אומן, דומה הדבר לקשר על גבי קשר שלחומרא אין קושרים אותו, אך במקום צורך ניתן לקושרו על מנת להתירו בו ביום.

ג. אף שבספר תורה פסול נחלקו הפוסקים אם יש לו דין של ספר תורה שנפל, אך ודאי שזה דוקא כשנכתב על קלף והיה פסול באותיותיו, אך לספר זה אין שם ספר תורה כלל. אך קדושה יש לו כדין כל ספרי הקודש שכתב המשנה ברורה סי' מ' סק"ד שאף חומשים בדפוס יש להם דין קדושה לענין צניעות כנגדם וכדו', אך בנפלו אין עליהם דינים של ספר תורה ותפילין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל