לתרומות לחץ כאן

ביאור בגמרא בברכות דף ב עמוד ב

מסכת ברכות:

דף ב' עמוד ב':
'אמר מר משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן'
ורמינהו:מאמתי קוראין את שמע בערבין משעה שאני נכנס לאכול פתו במלח עד מתי שעומד ליפטר מתוך סעודתו. אומרת הגמרא סיפא ודאי פליגא אמתני',רישא מי לימא אמתני'?
רש"י אומר על העני: שאין לו נר.

א)לאחר מכן התברר בסופו של דבר שעני וכהן לא חד שיעורא ואף עני נכנס לאכול מאוחר יותר מצאת הכוכבים שזה ודאי חשכה לגמרי. אם כן למה בכל זאת הביאו את העני? אם יש לו נר ?ואיך רש"י מסתדר עם זה?
ועוד, במצב כזה למה אומרת הגמרא 'סיפא ודאי פליגא'? אם אין לו נר זה מובן,אבל אם יש לו נר,אז למה הסיפא חולקת?

תשובה:

שלום רב.

א. המאירי באמת מקשה על רש"י שדבריו מוקשים ממסקנת הגמרא שזמן אכילת העני הוא לאחר זמן אכילת הכהנים, אך הנצי"ב במרומי שדה כותב שלמסקנת הגמרא ששיעור של עני מאוחר משל כהנים, צריך לומר שכוונת הברייתא אינה לעני שאין לו נר אלא לבעל מלאכה ששובת מעט ואחר כך אוכל. והאגרות משה באו"ח חלק א' סימן כ"ד הוכיח מדברי רש"י האלו שגם לאחר צאת הכוכבים יש עוד קצת אור וניתן לאכול גם בלי נר.

ב. מה שהבינה הגמרא בפשטות שהסיפא ודאי חולקת על המשנה לא השתנה גם למסקנא כיון שזמן זה של סיום אכילת העני הוא ודאי לפני זמן השכיבה או אשמורה הראשונה המבואר במשנה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה לא קשור לכך שאין לו נר, אלא ממה שכתוב שעד שעה שעומד ליפטר מתוך סעודתו, וזמן סיום הסעודה גם אם זה לאחר צאת הכוכבים הוא ודאי לפני זמן שכיבה.

  2. מחילה הרב לא ירדתי לסוף דעתך. הגמרא מביאה ברייתא שאומרת שהוא מתחיל 'מהשעני נכנס לאכול פתו במלח' מכאן מתחיל זמן שכיבה,עד מתי שעומד להיפטר מתוך סעודתו' -שמסיים את סעודתו נגמר זמן שכיבה.

    ואז אומרת הגמרא: 'סיפא ודאי פליגא אמתני' רישא מי לימא פליגא אמתני'?

    יכול להיות שהעני נכנס לאכול פיתו במלח בזמן שכהנים אוכלים בתרומתן, אבל לגביי סוף זמן שכיבה אומרת הגמרא ודאי פליגא אמתני' שהמשנה אומרת בשם רבי אליעזר עד סוף האשמורה הראשונה, ואם אין לעני נר ודאי הוא חייב לסיים את סעודתו לפני שמחשיך. אם כן כאשר לעני יש נר לא היה מובן למה סיפא ודאי פליגא….

  3. לפי הברייתא הזו זמן קריאת שמע הוא רק בתחילת זמן שכיבה כמו שמפרש רש"י בד"ה 'סיפא ודאי' וזה ודאי חולק על המשנה גם אם יש לעני נר, כיון שלדעת התנאים במשנה זמן קריאת שמע הוא מתחילת הזמן שאנשים מתחילים לשכב עד סוף הזמן שאנשים מתחילים לשכב ונחלקו מתי זה הסוף, אך לדעת התנא של הברייתא זמן קריאת שמע מסתיים בתחילת הזמן שמתחילים לישון דהיינו מיד שהעני מסיים סעודתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל