לתרומות לחץ כאן

עשיית מלאכות לפני הבדלה במוצאי שבת

שלום לרבנים היקרים בדרשה של אחד הרבנים אמר הרב שכל עוד ולא יבואו כל היהודים מחו"ל לא נגאל איך יתכן דבר זה הרי המציאות לא כך.

שאלה שניה בני לא התפלל מעריב במוצ"ש ונסע ברכב לתפילה לאחר החלפת בגדי שבת לבגדי חול לקינות ט"ב לעניות דעתי יש שקלא ותריא בפסחים קה בענין המבדיל בשניהם כלומר מבדיל בבית כנסת שזה אתה חוננתו ועל הכוס בביתו ונאמר שם העושה כך ברכות יחולו עליו חשבתי ללמוד מזה כי לעשות מלאכה דאוריתא חייב אחד משניהם הבדלה בבית כנסת בתפילה או על הכוס ואז יהיה מותר במלאכה מדאוריתא כמו נסיעה ברכב ומלאכה מדרבנן מספיק שיסמוך על זה שיאמר ברוך ההמבדיל בין קודש לחול לכן מורי ורבותי האם הבן נהג נכון או לא והאם אני למדתי מהגמרא נכון שהם ישלם שכרכם עד בלי די בברכת התורה

תשובה:

שלום רב.

א. לפי ההלכה לאחר שיבוא המשיח ויבנה את בית המקדש הוא יקבץ את עם ישראל מכל קצוות תבל לארץ ישראל, וכלשון הפסוק בתהילים קמז,ב 'בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס', אמנם יש שכתבו שלפני ביאתו כבר יתחילו עם ישראל לחזור לארץ ויתכן שלזה כיוון הרב.

ב. אף שאכן יש ראשונים הסוברים שאין מועילה אמירת 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' לעשיית מלאכות, ורק הבדלה בתפילה או על הכוס מועילה, אך להלכה פסק השולחן ערוך שמועילה אמירת 'ברוך המבדיל' לעשיית מלאכות במוצאי שבת. אך כתב המשנה ברורה שלבעל נפש ראוי שלא לעשות מלאכות עד אחר סדר הקדושה הנאמרת בבית הכנסת.

 

מקורות:

א. רמב"ם הלכות מלכים פרק יא הלכה א' וראה במלבי"ם יחזקאל פל"ב ול"ח, ומיכה ד,ח ועוד.

שולחן ערוך סי' רצ"ט סעיף י' ומ"ב שם סק"מ. ובטור והבית יוסף שם הובאו דעות הראשונים המחמירים בזה ומצריכים ברכה בשם ומלכות דווקא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל