לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים בידים נקיות

סימן קנח,שולחן ערוך אורח חיים:
סעיף א': 'יטול ידיו אפילו אינו יודע להם שום טומאה'. ראיתי במשנה ברורה שהוסיף על דברי מרן: 'וגם אינם מלוכלכות'.

אמנם במשנה ברורה בבאור דין נטילת ידיים מביא שתי טעמים לנטילה: אחד מפני סרך התרומה דהיינו שכהנים שיבואו לאכול בתרומה יאכלו בקדושה כיוון דידיים עסקניות ולכן ציוו את כל ישראל כדי שהכהנים יתרגלו בזה, וכיום נוהגים בזה כיוון שבע"ה שיבנה המקדש נתרגל לזה ונהיה מוכנים. הטעם השני משום נקיות שכן הפסוק אומר 'והתקדשתם והייתם קדושים'.
והשאלה היא כזאת:

אם מישהו נטל ידיו קודם לסעודה, ואפילו בזמן שלא כ"כ מעט רק שלא נכנס למקומות שמטנפים, וידיו נקיות, כשנוטל אם יברך על הנטילה שני הטעמים של הנטילה לא נתקיימו בו אם יברך שהרי ידיו נקיות ואין יודע להם שום טומאה ולכלוך,יברך ברכה לבטלה?

כי ראיתי בילקוט יוסף שמי שנטל וניגב ולא בירך לא יחזור ליטול ידיו ואסור לברך,הנחתי שאסור לברך מן הטעם הזה שידיו נקיות ועל מה יברך?יש חשש לברכה לבטלה ?

ואם כך מה אני עושה לפעמים שאני שוטף פירות,ירקות קודם הסעודה וידיי נשטפות במים צריך לברך?
לפעמים אני נוטל בלא ברכה מחשש של ברכה לבטלה אנא רבנו עשה לי סדר בדברים תודה.

תשובה:

שלום רב.

אם נטלת ידים כדין נטילה, דהיינו עם כלי וברביעית מים נקיים ושמרת את ידיך נקיות כל הזמן, אזי אכן אין לברך על הנטילה לאכילה, כיון שנחלקו הראשונים אם הכוונה לשם נטילה לאכילה מעכבת בנטילה או לא, אך בכל מקרה שכזה עדיף כדי לצאת מספק לטמא את הידים בדבר מלוכלך וכדו' ולהתחייב בברכה לכולי עלמא.

בהצלחה רבה.

מקורות:

שולחן ערוך סי' קנ"ט סי"ג וקנ"ח ס"ז ומ"ב וביה"ל שם. וכן בביאור הלכה סי' תעה ס"א ד"ה יטול

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הילקוט יוסף מביא בספרו על הלכות נטילת ידים עמ' כ"א בהערה י' בשם אביו מרן הגר"ע יוסף שליט"א שתמה על פתרונו של הפרי מגדים שכתב כפי שהבאנו לטמא הידים כשיש ספק אם חייב בברכה, ותמה על דבריו מכיון שבסי' קס"ד ס"ב נחלקו הפוסקים אם אדם נגע באמצע סעודתו במקומות המכוסים אם חייב ליטול שוב ולברך, ואם כן מכניס עצמו לספק חיוב. אך כפי שכתבנו דעת המשנה ברורה שאין בזה חסרון מב' טעמים א' כיון שסבירא ליה כדעת הפרי מגדים שבכל ספק ספיקא בברכות יכול אדם לברך. ובעיקר מכיון שבסי' קס"ד שם הביא בביאור הלכה הרבה אחרונים שפסקו להלכה כדעת הסוברים שאדם שנגע במקומות המכוסים באמצע סעודתו צריך ליטול שוב ולברך, וכתב שם שיכול כל אדם לנהוג כדעת אחרונים אלו, ואם כן לדעתו ודאי שכשיש ספק אם חייב בברכה או לא יכול לחייב את עצמו על ידי שמטמא ידיו.

  2. להלכה למעשה: אני נוהג על פי רבנו הרב עובדיה יוסף שליט"א, לדעתו אין לטמא את הידיים נכון?כלומר שבמצב כזה היכן שיש ספק אני לא נוטל שוב וכל שכן לא מברך.

  3. לענין הברכה, כך כותב בנו בילקוט יוסף (אף שאביו לא כתב כן להלכה אלא כהערה על דברי הפרי מגדים, אך נראה בדברי בנו שכך פסק להלכה למעשה), אך לענין הנטילה גם לדעתו אין הפסד ליטול ידים מספק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל