לתרומות לחץ כאן

טבעת קידושין שנקנה ע"י הכלה

בס"ד
חתן וכלה שהלכו יחד לקנות טבעת לצורך נישואין, והחתן לא היה בידו כי אם כרטיס אשראי לקניית הטבעת, אותו המוכר לא קיבל הכרטיס ורצה תשלום מזומן, דבר שאילץ את הכלה להוציא כסף מכיסה ולשלם על הטבעת. החתן לקח את הטבעת, ולאחר יום השיב לה את הכסף על הטבעת מכסף שנתן לו אביו. האם הטבעת חשובה קנויה כדין לרשותו של החתן שיוכל לקדש בה את הכלה הנ"ל?

תשובה:

אין כל חסרון בקידושין בטבעת זו.

מקורות:

אכן לכאורה הכלה קנתה את הטבעת, שהרי היא שילמה את הכסף (ב"ק קב,ב). אולם היא הקנתה את הטבעת לחתן ע"י שהיא נתנה לו וקיבלה ממנו בתמורה כסף. אמנם כתבת כי החתן לקח את הטבעת. לא ברור אם אכן כך שהכלה לא עשתה כל קנין בחנות (הגבהה). או שהכלה לקחה ונתנה מיד לחתן. אז הקנין הוא של האשה, אלא שכאמור היא הקנתה אותו לחתן.

יתרה מזו, אפילו אם לא היתה מקבלת כסף מהחתן ג"כ בפשטות אין חסרון בקידושין אלו. כתב הרא"ש בקידושין (פ"א סי' כ' ובתשובה כלל לה סי' ב'). באשה שהשאילה טבעת לחתן כדי שיוכל לקדש את כלתו, אע"פ שאין היא יודעת כי צריך להקנות לחתן וכי אם היא רק השאילה את זה אין די בזה, בכל זאת אין חסרון משום שמן הסתם כוונתה לתת לו את הטבעת באופן המועיל ביותר כדי שיחולו הקידושין. ודין זה נפסק להלכה בשו"ע (אבה"ע סי' כח סעי' יט) ללא כל חולק. גם המפרשים במקום לא הביאו כל חולק בענין.

אמנם בתשובת הרשב"א (ח"ד סי' רעו, וח"ו סי' ב') חולק, הובא בשו"ת אבני נזר (אבה"ע סוף סי' קלו). וראה עוד בחידושי הרי"ם (שו"ת, אבה"ע סי' כ' שהרבה לתמוה על דברי הרא"ש). אלא שניתן להוכיח כי דברי הרשב"א נאמרו בדיוק על המקרה של הרא"ש, דהיינו כשאשה אחרת נותנת את הטבעת לחתן. אולם אם הכלה עצמה נותנת את הטבעת, לכאורה אפילו אם אין היא יודעת בבירור שצריך קנין. יש אומדנא שהיא מתכוונת להקנות. שהרי הרשב"א שם כתב לשואל כי חלוק דין זה מקידשה בגזל דידה (זאת אומרת גזל חפץ מהאשה ונתן לה את החפץ בתור קידושין שהיא מקודשת) הרי שבאשה המתקדשת בעצמה מסכים הרשב"א שיש אומדנא שמסכימה להקנות לו את הטבעת. 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל