לתרומות לחץ כאן

התייעצות

בס"ד
שלום,אשמח לקבל טיפים והדרכה לשלום בית אמיתי
דבר שני, בעלי לומד בכולל והפרנסה לא מספיקה מה לעשות?האם יצא לעבוד או שימשיך ללמוד תורה?

תשובה:

שלום רב.

קשה מאד ואולי בלתי אפשרי לתת "טיפים" במסגרת זו, אך בכל אופן לא אמנע מלכתוב בגדר תן לחכם ויחכם עוד…

עיקר ההשקעה בבית צריכה להיות בקשר הרגשי בין בני הזוג. ואת הקשר הרגשי יוצרים ע"י תקשורת רגשית נכונה, ככל שמשקיעים במקום הזה כך גובר הצורך לתת לבן הזוג, וככל שנותנים יותר כך מתפתחת האהבה, וכמו כדור שלג שמתגלגל ומזין את עצמו, כך הקשר הרגשי והאהבה מזינים את עצמם ומתפתחים. אך כל זה יהיה נכון רק בתנאי שכל אחד מבני הזוג עסוק במחשבה מה הוא תורם ומשקיע במערכת, מבלי לחשוב ולחשב בכלל מה השני עושה, ברגע שמתחילים לחשוב ולחשבן מה השני עושה ומשקיע לעומת ההשקעה שלי, זה הזמן שעלולים לצוף ולהתעורר כל מיני קשיים, שאלות, ותהיות.

אם כך בבואנו לסכם את החשוב ביותר בחיי הנישואים זה לחשוב מה אני משקיע ועושה יותר בשביל הקשר הרגשי בינינו, ומה אני נותן לבן הזוג. (הדברים נכתבו בלשון זכר, אך הכוונה לשני בני הזוג) בדרך זו ניתן לומר שמובטח לזוג חיים מאושרים.

לשאלתך השנייה:

אין אפשרות לענות על שאלה שכזו במסגרת האתר, לצורך כך צריך לשבת עם רב חשוב שילמד אתכם ואת צורכיכם ואת רמת ההשקעה בלימוד כיום של בעלך, מה היכולות שלו להוסיף כיום מבחינה כלכללית, מה יכולת ההקרבה שלכם למען חיים עם לימוד תורה אפילו שהם יהיו מתוך הדחק. מה האופציות שלו בלצאת לעבוד – דהיינו מה הוא יכול להכניס אז. וכו'.

אולם נראה לי שכאן המקום להביא סיפור נורא ששמעתי עדות נאמנה עליו.

ומעשה שהיה כך היה –

נכנס אברך אל מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל ובפיו שאלה, אין הקומץ משביע את הארי, ואין די בתמיכת הכולל לפרנסת הבית, האם לעזוב את הכולל ולצאת לעבוד חצי יום? ענה לו הרב שך לאחר שהתעניין שאכן הוא לומד ברצינות – לא! אל תעזוב וה' ירחם. אולם מחמת הקושי לא הקשיב האברך לדברי הרב ועזב לחצי יום את הכולל ויצא לעסוק לפרנסתו. לאחר זמן חזר ושאלה חדשה בפיו – לאחר בקשת המחילה על כך שלא הקשבתי לדברי הרב ובכל אופן יצאתי לעבוד, אך הנה גם זה לא מספיק ואין די במשכורת הנכנסת מחצי יום עבודה בכדי לפרנס את הבית – מה עלי לעשות עכשיו? ענה הרב שך זצ"ל עליך להוסיף שעות עבודה… ואפילו אם זה יהיה על חשבון הלימוד של אחה"צ??? כן!!! אין ברירה צריך לדאוג לפרנסה… העיז האברך ושאל מה נשתנה? מדוע פעם קודמת כששאלתי על לצאת חצי יום ענה לי הרב לא לעזוב ואילו עכשיו כשכל מה שנשאר לי בלימוד זה כמה שעות שאני לומד אחה"צ הרב עונה לי לצאת לעבוד גם בשעות אלו?! ענה לו הרב שך זצ"ל במתק שפתיו – הקשב ושמע! בעבר היית שייך ללגיונו של מלך לקבוצה הנבחרת של לומדי תורה שתורתם אומנותם – איתם ישנה הנהגה מיוחדת בכל הקשור להתנהלותם הכלכלית, גם אם על פניו איננו רואים זאת בעינינו הבשריות, אך ההנהגה משמים היא שונה – מכונת הכביסה לא תתקלקל, לא יהיה צורך בטיפולי שינים ועוד כהנה וכהנה, אך כל זה רק כשאחד נמצא במקום המיוחד הזה שכל כולו שייך ללימוד התורה, אך ברגע שעזבת חצי יום הרי שאתה ככל אדם העוסק לפרנסתו וכשאין מספיק צריך לחשוב על הוספת שעות בכדי להביא את מה שהתחייבת בכתובה, לכן הוריתי לך להוסיף גם את אחה"צ לשעות העבודה שלך…

נוסיף אנחנו רק על דברי הרב שך זצ"ל כמובן גם כאן כל אחד לפי דרגת הביטחון והצורך שלו בהשתדלות.

והלוואי ונזכה.

הרב יהודה ליב אוירבך

לקביעת פגישה:

052.7643333

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. בס"ד
    תודה רבה על התשובה הניפלאה שנתנה לי כייון.רציתי לדעת מה זה תקשורת ריגשית בין בני הזוג ואיך יוצרים אותה?

  2. בס"ד
    לצערי אין ביכולתי במסגרת כזו להאריך בהסברים, לצורך כך נכתבו כבר ספרים רבים אך על רגל אחת – תקשורת רגשית כמשמעה כן היא – דהיינו תקשורת על נושאים רגשיים הקשורים לבני הזוג.
    זוג שמתקשה ליצור זאת יתכן ואחד מבני הזוג או שניהם חסומים מבחינה רגשית, ואז ניתן להיעזר באנשי מקצוע מתאימים ולקבל עזרה.
    בהצלחה!

  3. האם הרב יוכל להמליץ על ספר או על מקום אחר בו ניתן לקרוא על דרכים לחיזוק התקשורת הרגשית?
    תודה רבה על התשובות המרתקות.

  4. בס"ד

    לא אכנס להמלצות אופרטיביות כאלו ואחרות, אך בגדול זוג שלא מצליח לעשות זאת נכון, כדאי לו לגשת ללמוד זאת אצל מומחה, ולא רק מהספרות.
    בהצלחה.

  5. נשמע מוזר. האם אין ספרים מומלצים בנושא? למשל לרווק / רווקה לקראת נישואין, או סתם כך לשם הרחבת הידע, נקודות לדיון בין בני הזוג, האם תמיד צריך ללכת ליעוץ?

  6. בס"ד

    ח"ו, ברור שישנם ספרים רבים טובים ומצוינים, ואף כתבתי כך בתגובה הראשונה שלי.
    אולם לא רציתי להיות זה שממליץ על ספר זה ולא על משנהו, ומה שכתבתי בקשר לייעוץ זה שזוג ש"לא מצליח" כדאי לו לגשת לייעוץ. בשביל לשפר תמיד ניתן וכדאי לקרוא ולשמוע על כך בכל הזדמנות

  7. בס"ד
    שלום כבוד הרב , לאחרונה נסענו לחופשה כאשר השארנו את כלבנו לפנסיון וכשחזרנו הופתענו לגלות כי יאלץ לעבור ניתוח מסובך לבין שמאל , סיכויי הכלב לראות בעין זו שוב הוא 40% .. הכלב הזה כמו ילד אצלנו והאובדן יהיה גדול עבורנו , רציתי להתייעץ איתך אולי יש איזוהי דרך להתפלל לבריאותו בצורה כלשהי שלא מבזה את שם השם , בבקשה תעזור לי .. תודה

  8. במקורות לא מצאנו שיש איזה תפילה לשלום הכלב..
    אני מלא צער על המצב, לא של הכלב, אלא של בעליה, קשה לי לראות יהודי/ה מצטער/ת כל כך.

  9. שלום כבוד הרב רציתי לדעת לגבי הזוגיות שלי עם היא מתאימה לי

    מתן רביב בן בת שבע – תאריך לידה 21.09.94

    ספיר צברי בת הדסה נעומי -תאריך לידה 03.11.95

  10. אנחנו לא נביאים. מי שעונה לך לפי השמות הוא נוכל, ואם הוא לוקח על זה כסף הוא גם גנב… זוגיות בונים עם מאמץ השקעה והתמסרות הדדית, כל השאר שטויות. בהצלחה וחיים טובים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל