לתרומות לחץ כאן

לבישת ציצית בלילה

אדם הנוהג בצאת הכוכבים לפשוט טלית קטן מעליו ולחזור ללובשה בקומו בבוקר האם עושה כדין והאם יש לו על מי לסמוך, ובקומו בבוקר איך יתנהג לגבי ברכת הטלית קטן?

תשובה:

שלום רב.

לדעת כמה ראשונים מקיימים מצות ציצית גם בלילה בלבישת בגד של יום. ולכן אם ניתן כדאי להמשיך ללבוש את הציצית גם בלילה, אך אין בכך חיוב וגם ביום אנו לובשים ציצית כדי לצאת ידי חובת המצווה ובלילה שלדעת הרמב"ם אינו מקיים המצוה קל יותר.

לענין ברכת הטלית קטן בבוקר, אם מתעטף בטלית גדול המנהג שלא מברכים על הטלית קטן כשלובשו אלא פוטרו בברכת הטלית גדול, ואם אינו לובש טלית גדול מברך על הטלית קטן 'על מצות ציצית' בשעה שלובשו.

מקורות:

סימן י"ח סעיף א'. ומשנה ברורה ח,כד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. למדונו רבותינו שטלית קטן שאין בו כדי רובו וראשו של קטן מתעטף בו שהילד בגיל תשע שנים אי אפשר לברך עלין ונתנו מידה רוחבו 48 ס"מ ואורכו 72 ס"מ יכול לברך ולא לפוטרו בטלית גדולה של תפילת שחרית אם אין בו גודל שהוזכר אז יפטור אותו בברכת טלית גדול הגבתי כדי שיהיה ברושתכם ברור איך לנהוג
    שבת שלום ואשריכם ואשרי חלקכם .

  2. טלית קטן הכוונה לטלית בשיעור הראוי אך הטלית הנלבשת תחת הבגדים במשך כל היום, ולא הטלית של תפילת שחרית, והמנהג הוא שפוטרים את הברכה על הטלית קטן בברכת 'להתעטף בציצית' של הטלית גדול.

  3. חסרה כאן קצת התייחסות לשאלה 'האם נוהג כדין', דהיינו האם המקור היחיד ללבישת ציצית אחר צאת הכוכבים הוא רק מהאר"י הק' (לגבי שינה) ותלמידי הבעשטה"ק שלא לשהות ללא ציצית (כמו כיפה למשל), או שיש עניין נוסף בזה.

  4. סתם בלילה ברור שיש בכך ענין מצד המחלוקת אם בגד יום בלילה חייב בציצית, זו מחלוקת ראשונים וודאי עדיף לקיים כל מה שאפשר לפי כולם. בנוגע לשינה בציצית דיברנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל