לתרומות לחץ כאן

חינוך

ילדה כבת 3 4 שמנבלת את פיה האם ניתן לנקוט כאמצעי חינוך שכל פעם שתאמר מילה לא יפה יכניסו לה חריף לפה או האם מותר להכותה כל פעם עד שתבין חומרת האיסור ומתי באופן כללי מותר להכות ילד שמתנהג לא טוב

תשובה:

שלום רב:

ילדה בגיל 3-4 עדיין אינה מבינה שמדובר ב"ניבול פה" היא יודעת שהיא אומרת מילים שאינה צריכה לומר, אך אינה נותנת את המשמעות העמוקה לדברים, בדרך כלל היא משתמשת במילים אלו כיוון שהיא רואה שבדרך זו היא מצליחה למשוך את תשומת לב ההורים אליה. ומשום כך כל ניסיון להעביר לה את המסר בצורה גופנית יפתח אצלה ראקציה שבעתיד היא תשמח על כל הזדמנות להשתמש במילים אלו בדווקא, או שהיא תפתח בתוכה שנאה נוראה להוריה.

בנוסף לזה כאחד שפגש כבר לא מעט מקרים של נערים ומבוגרים שבעבר "חונכו" בדרך זו של פלפל חריף בפה וכדו אני מרשה לעצמי לכתוב אע"פ שהדברים שאכתוב הם דברים קשים אולם אני מעביר את התחושה שהם חוו והצליחו רק אחרי שנים להשתחרר מהטראומה של הילדות שכן הם חוו זאת זאת כהתעללות לכל דבר. בדרך זו בוודאי שלא נצליח להשיג את המטרה של חינוך לתורה ולקדושה.

ככל שלא נתייחס לדברים מהמקום של התורה והמצוות שאז לעתים אנו מפתחים אצל הילד את הטעם של "מים גנובים ימתקו" שכן אם זה אסור משמע שיש בזה עניין ורווח ותחושה טובה, וכו' אלא נתייחס לדברים מהמקום האנושי כאדם, שאדם מתוקן לא מתנהג ולא מדבר כך, כן יגדל הסיכוי שנשיג את המטרה והילד יפנים את המסר, שכן גם הוא רוצה להיות אדם מתוקן. ולכן מה שהייתי אומר לילדה זה שזה לא יפה לדבר כך, וילד חכם ואדם מבוגר לא משתמש בכאלו מילים. לא לומר שזה לא צנוע ולא לומר שזה אסור אלא שוב ילד חכם לא מדבר כך אדם מבוגר לא משתמש במילים אלו, כשהיא תגדל ותעמוד על דעתה נוכל להסביר לה במונחים של  מותר ואסור.

ולשאלתך בעניין הכאה של ילד:

הן אמת שהחכם מכל אדם כתב לנו שהחוסך שבטו שונא בנו אולם כבר לימדונו גדולי ישראל מנהיגי הדור שבדורנו אין הכוונה כפשוטו אלא שבט הלשון, ואין מקום לענישה גופנית כלל, נכון שילד צריך לקבל לפעמים מה שנקרא מכה חינוכית דהיינו בגיל צעיר, וגם אז רק בכדי למנוע אותו ממצבים מסוכנים וכדו' – לעיתים רחוקות בלבד ניתן להשתמש במכה קלה והייתי מדגיש לבל יטעו הקוראים מאד קלה על כף היד מבחוץ שזוהי מכה שאינה כואבת ואינה משפילה אך מעבירה מסר ברור, כמובן שכשהילד גדל מכה כזו כבר גם יכולה להיות משפילה עבורו ויש להימנע מזה בדורנו בכל מצב.

הורה חכם מצליח להעביר את מה שהוא רוצה גם ללא הרמת יד שבדרך כלל היא מגיעה ברגעים של תסכול של ההורה ולא מתוך מטרה חינוכית, כשהמטרה החינוכית בלבד למול עיניו של ההורה הוא בדרך כלל מצליח להעביר את המסר גם ללא הרמת יד כלל, אוסיף רק ואכתוב מה ששמעתי פעם מאחד מגדולי ישראל וכך הוא אמר "יתכן וכדאי שהילד ידע שבכוח ההורה להענישו ולהכותו, אך אינו משתמש בכוח זה כיון שהוא אוהב אותו" כך שהמורא קיים אך אינו צריך לבוא לידי ביטוי מעשי.

בברכת רוב נחת יהודי

הרב יהודה ליב אוירבך

לקביעת פגישה:

052.7643333

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל