לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על עוגיות עם חלב?

אם אני מפוררת עוגיות ואוכלת אותם עם חלב כמו גרנולה אני צריכה לברך מזונות או שהכל?

תשובה:

לכתחילה, יש לברך תחילה על מאכל אחר שברכתו שהכל ולכוין לפטור את החלב בברכתו, ולאחר מכן לברך על התערובת בורא מיני מזונות, במקרה ואין מאכל או משקה אחר שברכתו שהכל, יש לברך על התערובת כולה בורא מיני מזונות, ופוטרים בברכה זו גם את החלב.

לגבי ברכה אחרונה, צריך לדאוג לאכול לפחות כמות של כזית מהפירורי עוגה כדי לברך ברכת על המחיה

מקורות:

פירורי העוגיות, כיון שהינם עשויים מקמח וברכתם 'בורא מיני מזונות' הרי אף על פי שפיררם נשארת ברכתם בורא מיני מזונות, אולם לגבי החלב, כיון שדעתו של האוכל ושותה מאכל זה הוא אף על החלב ולא מטפיל את החלב לאכילת הפירורים [אלא שבדרך כלל כוונת האוכל היא דווקא על חלב גם כן לצורך בריאות וכד', והעוגיות הם לצורך נפח אכילה] ולכן הגם שהעוגיות לא בטלה מהם ברכתם כיון שדעתו עליהם, אולם לגבי החלב נחלקו הפוסקים אם זה נחשב ל"כל שיש בו ממיני דגן" שמברכים על כל התערובת מזונות, או שמא זה נחשב לשני מינים ומברך על כל אחד ברכתו הראויה, ואמנם לדעות הפוסקים (עי' ביה"ל סי' ריב ס"א ד"ה אם העיקר) שכשיש בתבשיל מיני דגן מברך על כל התערובת מזונות, אולם פ"ז סי"ט שנראה דעתו שכשניכר התערובת, ובפרט בתערובת לח ביבש [כבנידון דידן] יש לברך על כל אחד ברכתו הראויה, וכן כתב בדעתו בתהל"ד (סי' קסח ס"ק כח), וראה עוד בקצות השלחן (סי' נח ס"ד) ובספר ברכת הבית (שער יד ס"כ) והאריכו בזה הפוסקים, ואף הבה"ל נראה שהגם שסובר לעיקר כדעת הסוברים שמברך על מיני המזונות, מכל מקום נראה שחושש גם לדעת הח"א שסובר שכל שניכר בתערובת שני המינים יש לחוש ולברך על כל אחד ברכתו באופן שיתחייב בצורה וודאית ראה שם, וכן נראה מדבריו בשעה"צ (סי' רח ס"ק כח), ועי' שו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סימן מג), שכתב חילוק בין אם שותה את החלב לצורך צמאון או רק נותן את החלב לטעם, ולדבריו בנדון דידן נראה שבוודאי יש לברך על החלב ג"כ ופלא שלא ציין לדברי הבה"ל שיש מקום לפקפק בזה ואולי כוונתו על פי מש"כ המשנ"ב (סי' רה ס"ק יא) לגבי לביבות ומרק והוא הדין בנידון דידן, אלא שיש חילוק ששם מדובר בנתבשלו ביחד, וכאן מדובר בתערובת שלאחר מכן שיכול להיות שלא בטילה לדעת מקצת הפוסקים.

ולכתחילה יש לשתות או לאכול מאכל אחר שברכתו שהכל קודם ברכת המזונות, כמבואר בדברי הפוסקים לגבי הדין של לביבות ומרק שכתב המג"א(סי' רה סק"ו), ראה בשו"ע הרב (סי' רב סי"ב) ובמחצית השקל (סי' רה סק"ו) וכן הכרעת המשנ"ב (סי' רח ס"ק כג) ראה שם ובשער הציון (ס"ק כח).

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל