לתרומות לחץ כאן

צירוף למנין כשאחד עומד בחדר נפרד

בס"ד

כבוד הרב

מה הדין שיש תשעה מתפללים בבית הכנסת ובחדר אחר צמוד יש עוד מתפלל . יש חלון שפונה לבית הכנסת מהחדר הזה אבל המתפלל העשירי שנמצא בחדר הסמוך לא רוצה לפתוח את החלון לגמרי אלא סוגר את התריסים ומשאיר רק חריץ באורך של כמה ס"מ. האם הוא מצטרף להשלים את המניין?

בכבוד רב
דוד

תשובה:

שלום רב.

העשירי במקרה זה לא מצטרף, וגם אם החלון פתוח לגמרי ומחזיר פניו לכיוון הציבור – לכתחלה אין לצרפו למנין, ורק בשעת הדחק מותר.

מקורות:

השו"ע בסי' נ"ה סעיף י"ד כתב "מי שעומד אחורי בית הכנסת וביניהם חלון, אפי' גבוה כמה קומות, אפי' אינו רחב ארבע, ומראה להם פניו משם מצטרף עמהם לעשרה", מבואר שאפילו עומדים בחדרים נפרדים [ואפי' בבתים נפרדים כמש"כ המ"ב שם ס"ק נ"ז] אם רואים זה את זה מצטרפים.

אמנם, לשון השו"ע ושאר פוסקים שם הוא "ומראה להם פניו", משמע מזה שכדי שיצטרפו צריך להראות להם פניו, אבל אם יש חריץ קטן לא מספיק כדי להצטרף, ובכף החיים סי' נ"ה ס"ק ע"ו הביא דברי החיד"א שבנקב בגודל מלא פי מקדח (2.5 ס"מ) מספיק להחשב רואים זה את זה, וחלק עליו  וכתב שלא נחשב מראה להם פניו, וכן כתב הא"א בוטשאש סי' קצ"ה לענין זימון.

אך אף כשמחזיר פניו כתב המ"ב שם כמה פעמים שיש מחמירים אם הם בחדרים נפרדים אפי' שרואים זה את זה (ס"ק מ"ח וס"ק נ"ב וס"ק נ"ז) וכתב בביה"ל ד"ה 'ולחוץ' דלכתחילה יותר טוב להחמיר בזה שיכנסו לפנים דוקא כיון שקולא זו דמהני רואין זא"ז כמו לענין זימון נובע מתשובת הרשב"א והוא לא כתב זה אלא בדרך אפשר, ובס"ק נ"ז כתב המ"ב דבמקום הדחק יש להקל.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. בס"ד

    כבוד הרב
    תודה על התשובה. שכחתי להוסיף שהדרך היחידה להגיע לחדר הזה הסמוך היא רק דרך בית הכנסת. מה הדין במקרה כזה?

    בכבוד רב
    דוד

  2. אין זה משנה את התשובה, העיקרון הוא שצריך לכתחלה להיות בחדר אחד, ואם לא נמצאים בחדר אחד בשעת הדחק אם יש חלון ביניהם והוא מכוון פניו לציבור הוא יכול להצטרף.

  3. אמנם יש להדגיש שלענין צירוף המתפלל בחדר הצדדי למנין שנמצא בבית הכנסת אם אין לחדר ההוא פתח אחר אלא דרך שם יכול להצטרף עמם

  4. רבני בית ההוראה בהערתם השניה הדגישו שלעניין צירוף המתפלל יש נפקא מינה אם אין לחדר הצדדי ההוא פתח אחר אלא דרך שם, הכוונה שבאם אכן הדרך היחידה לחדרון הוא רק דרך בית הכנסת אזי המתפלל בו נחשב כמתפלל בציבור באם יש מלבדו מניין בבית הכנסת.

  5. שלום כבוד הרב
    רציתי לשאול את רבני בית ההוראה האם יש לסמוך על דעת שו"ע בפרט בזמן הזה, כשהמתפללים בבית כנסת אינם רוצים לעמוד בצפיפות בחדר אחד רוצים דוקא בגלל הוירוס (covid) להתחלק בשני חדרים?
    יישר כח לעזרתכם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל