לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הכשרת מיקרוגל חלבי שבושל בו עוף וכמה דינים מעשיים במיקרוגל

שלום לכבוד הרב
מיקרו חלבי שאינו בן יומו שחומם בו עוף בלי כיסוי עם מעט רוטב וזה היה יד סולדת חימום עבור ילד קטן, מה תקנתו?

תשובה:

שלום רב.

דין העוף: אם המיקרוגל נקי לגמרי העוף מותר בדיעבד.

ודין המיקרוגל: אם לא ניתז מהבשר על הדפנות וחימם לזמן מועט שאין חשש זיעה המיקרוגל מותר  [ובד"כ פחות מ4 דק' אין חשש זיעה ותלוי בסוג החום וסוג הבשר וכו'], ואם חושש שניתז בשר על הדפנות, או שחימם זמן מה ויש חשש זיעה שעלה מהעוף לדפנות המיקרוגל יש לחשוש שהמיקרוגל נעשה בשרי, ובכדי להמשיך להשתמש בו לחלבי יש להכשירו, עיין בספר שבות יצחק דיני מיקרוגל סוף פרק ה' בהגהה שיערה מים חמים על המיקרוגל באופן שאין חשש שגורם בזה לקלקול המיקרו, וכן יחמם כוס מים עד שיתאדו המים שבזה ייחשב הגעלה בזיעה, ועיין שם עוד תנאים בהגעלה זו.  [אף שאין להקל מדן הדין על הגעלה בזיעה כאן שהוא בליעת התר דינו קל יותר]. ודין צלחת הזכוכית של המיקרוגל: אם הניח את העוף בצלחת בפני עצמה אין לחשוש בצלחת המיקרוגל כלל ואף אם הניח על הצלחת של המיקרוגל עצמו אם היא זכוכית בדיעבד יש להקל לגבי איסור בשר בחלב שזכוכית אינה בולעת, ויש שהורו לעשות ע"ז הגעלה בעירוי ובזה הוכשרה הצלחת.

מקורות:

ישנם שלשה חששות במיקרוגל לענין בשר וחלב: [א] שנשפך על הצלחת בשר. [ב] שניתז מהמאכל על הדפנות ופעמים גם על הגג. [ג] אדים של בשר/חלב שעולים מהתבשיל ונבלעים בדפנות וגג המיקרוגל, וכן נפלט חזרה על ידי אדים לתבשיל. ודין אדים של בשר כדין הבשר כמבואר ברמ"א סי' צ"ב סעי' ח'.

אם תמיד כשמחמם בשרי נוהג לכסותו בכיסוי, אין לחשוש להתזות, ולאדים. אמנם יש לחשוש שנשפך על צלחת המיקרוגל ויש לחשוש שיש ממשות מבשר או חלב. [ואף מצד התזות וזיעה אין לסמוך על הכיסוי בשימוש קבוע, והטעם משום שיש לחשוש שבשימוש קבוע אינו מכסה תמיד – בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א יעויין בספר שבות יצחק על דיני מקרוגל].

וכתבתי בקצרה דיני מיקרוגל המעשיים לתועלת השואל:

מיקרוגל שבחזקת בשרי, ורצה לחמם פרווה על דעת לערב בו חלבי.

•  כשהמיקרוגל נקי: א, אפשר לחמם מאכל פרווה לזמן מועט באופן שאין לחשוש להצטברות של אדים, [מצוי בדרך כלל עד 4 דק'] אף כשבדעתו לערב במאכל חלב. כשמניח את המאכל הפרוה בצלחת בפני עצמה, ולא יניח לכתחילה על צלחת המיקרוגל עצמו, [ויש שהקילו בזכוכית שאינו בולע ולא נעשה בשרי מעולם אך יש שחששו בדבר ולכתחילה יניח צלחת בפ"ע].   ב, וכן אם המאכל מכוסה מכל צדדיו יכול לחמם אף לזמן מרובה, שאין חשש שיעלה זיעה ויפליט טעם מהדפנות ויחזור למאכל.

•   וכשהמיקרוגל מלוכלך בשיירי בשר: אין לחמם מאכל פרווה כשרוצה לאכלו עם חלב או בכלים חלביים, אף כשהמאכל נתון בצלחת בפ"ע, משום שיש לחוש שהכלי מקבל טעם משיירי הבשר שנוגע בהם, ואף שהבשר קודם נתן טעם לצלחת ומהצלחת למאכל הפרווה, אין להקל א, שלכתחילה מחמירים במאכל שהתבשל בכלי בשרי שלא לערבו בחלב וכאן הוא דומה לנתבשל [שגם הכלי וגם המאכל חמים דינו כנתבשל בכלי בשרי עיין ריש סי' צ"ה בש"ך שם] ב, י"א שאין כלל התר של נ"ט בנ"ט בכה"ג כמש"כ החוו"ד שבשר שנשפך על סיר בשעת בישולו אין התר של נ"ט בנ"ט אמנם הבית אפרים חולק עליו, הובאו דבריהם בפת"ש ריש סימן צ"ה עיי"ש. ויש לחשוש לשיטת החוו"ד.

וכיצד יעשה: א, אם מניח את המאכל על גבי ב' צלחות אין לחשוש לבשר שבתחתית המיקרוגל [שאין הבשר מפעפע מכלי לכלי בלא רוטב, וכשמחמם לזמן מועט אין חשש זיעה, אמנם אם הוא לזמן מרובה שיש חשש זיעה יש לכסות את המאכל הפרווה שלא יעלה זיעה ויפליט טעם בשר ויחזור למאכל.

לדוגמא: מיקרוגל בשרי ורוצה לחמם בו פרווה, כדי לאכלו עם חלבי. כגון מחמם פרוסת לחם במיקרוגל, כדי למרוח עליה גבינה וכדו'.

[א] לכתחילה אין להניח את המאכל הפרווה על צלחת המיקרוגל עצמה בלי הפסק כלי בפני עצמו משום שהצלחת בשרית, ואין להשתמש בכלי בשרי לכתחילה למאכל פרווה על דעת לערבו אח"כ עם חלב.   ובדיעבד עבר וחימם על צלחת המיקרוגל עצמו, יש להתיר לערב בחלב לכתחילה בב' תנאים א. רק באופן שהמיקרוגל נקי. ב, ורק באופן שעבר 24 שעות מההשתמשות לבשרי, [וכשמסופק אם עברו 24 שעות ג"כ יש להתיר],  והטעם לזה א, שיהיה נקי משום שאם המיקרוגל מלוכלך יש לחשוש שמא נגע מאכל הפרווה בממשות הבשר שבצלחת המיקרוגל ובאופנים ששייך זיעה [כגון מחמם משקה לח למשך זמן רב] יש לחשוש גם לממשות שנדבקה בדפנות המיקרוגל שנפלט ע"י הזיעה.  ב, שיעבור 24 שעות משעה שחימם בשרי, משום שאם לא עבר 24 שעות אין לערבו בחלב לכתחילה שדינו כפרווה שנתבשל בכלי בשרי שאןי לערבו בחלב לכתחילה..

[ב] העצה לחמם לכתחילה, יכול לכתחילה לחמם את המאכל פרווה על כלי בפני עצמו אף כשבדעתו לערב בו חלבי, אמנם יש לשים לב שבמקום שמניח את הכלי הפרווה אין ממשות של מאכל בשרי, ואם נמצא שם ממשות של בשר אף בדיעבד כשכבר חימם אין לו לערב את הפרווה עם חלב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל