לתרומות לחץ כאן

הוראות לשילוח הקן

מצוות שילוח הקן.

בחצר הבית שלי קיננה יונה, וכרגע הוא דוגרת על הביצים.
כדי לקיים את המצווה כמו שצריך, אם אני מבין יש להפריח את הנקבה, ולא את הזכר. איך אני יודע מי דוגר על הביצים (הם דוגרים בתורנות).
ועוד צריך לדעת להבחין בין הזכר לנקבה, שכן מצוות שילוח הקן היא רק כאשר האם רובצת על אפרוחיה, אך בפועל רוב שעות היום הזכר רובץ.
ועוד, אין לי צורך לא בביצים וגם לא בגוזלים, האם ברגע שהאם התעופפה מעל קינה, החצר הפרטית שלי קונה עבורי את הביצים או האפרוחים, האם אוכל להתנות כי שרגע שהיונה תתעופף לה שהחצר תקנה עבורי את הקן על תכולתו ובעצם סילוק היונה קיימתי את המצווה, ובהמשך גם אם תחזור היונה לדגור על הביצים קיימתי את המצווה עם ערך מוסף של מניעת צער בעלי חיים.
אודה על תשובה בהקדם.

תשובה:

שלום רב.

א. אכן המצווה היא להפריח את הנקבה, כדי לעשות את השילוח כשהאם דוגרת, יש לעשות זאת בשעות הערב לאחר השעה 6 שאז הם מתחלפים והאם נמצאת שם עד הבוקר.

ב. אם הקן בחצרך הפרטית, יש לך לדעת שיש בזה בעיה שמצוות שילוח הקן אינה קיימת בקן המזומן לאדם אלא בקן מופקרת, ולכן ישנם כמה תנאים בזה, אם הביצים עדיין לא הוטלו צריך להפקיר את מקום הקן כדי לא לזכות בהם אחר כך כשיוטלו בקנין חצר. אם כבר הוטלו הביצים, אם מדובר במקום שבו לא נוח לך שיהיה קן וביצים, מסתבר שלא היתה כוונתך לזכות בהם וניתן לעשות שילוח הקן, אך אם לא מפריע לך שיש שם קן וביצים לא ניתן לעשות שילוח הקן כיון שזכית כבר בביצים.

ג. לענין לקיחת הבנים נחלקו הפוסקים בענין זה אם חייבים לקחתם או לא, ומדברי הזוהר הוכיחו שצריך לקחתם, כיון שכתב שטעם שילוח הקן, שעל ידי שילוח היונה היא תצטער ותפרח ממקום למקום לבקש את בניה ועל ידי כך יתגלגלו רחמי המקום ברוך הוא על בניו שבגלות, ולכן ראוי לקחתם אף שאין זה חיוב.

מקורות:

א. גמרא חולין עח,ב רמב"ם שחיטה יג,י. וראה בספר שלח תשלח עמ' שסא ושעד שהאריך בקביעת הזמן שהנקבה דוגרת.

ב. שולחן ערוך יו"ד סי' רצ"ב ס"ב.

ג. שו"ת חכם צבי סי' פ"ג, ר' בערוך השולחן רצב,ד, וחוות יאיר סימן ס"ז.

הצטרף לדיון

40 תגובות

  1. במה שכתבתם באות ג.
    נראה שדברי זוהר אמורים באופן המצוי בזמנים הקודמים, שהיה לוקח ביצים או אפרוחים ואוכל אותם. אמנם בזמננו, שכמדומה אין אדם שיאכל ביצים או אפרוחים אלו, נמצא שאם ייקח אותם [ולא יחזיר] נמצא שגורם לצער בעלי חיים שלא לצורך הנאת האדם. שיש בזה חשש איסור דאורייתא. והיינו, שאם הוא לוקח את האפרוחים ולא מטפל בהם כראוי והם מתים – פשוט שיש בזה איסור צער בעלי חיים, אלא גם אם מטפל בהם כראוי [שזה כמדומה אינו מצוי כלל] או שמדובר בביצים, על כל פנים גורם צער בעלי חיים לאם. ואם היה אוכל אותם, ודאי שהיה מותר, כי התורה לא אסרה צער בעלי חיים במקום צורך האדם, אבל כעת, שאין לו צורך בהם, ויותר מזה, שהוא עושה את זה בדווקא בשביל לצער את האם, נראה שיש בזה איסור צער בעלי חיים. ואינו מסתבר לומר, שכיון שרוצה שהאם, על ידי צערה, תעורר רחמי שמים – הרי זה צורך האדם [שאינו נראה ש'לצער' יכול להחשב כצורך המתיר את צער בעלי חיים. כמו שפשוט שאם איזה אדם נהנה לראות את הבעל חי סובל, אין זה נחשב 'צורך האדם' המתיר צער בעלי חיים].
    על כל פנים, במה ששאל השואל, שיכוון שהחצר שלו תזכה לו, נראה שיוצא לדברי הכל [גם לפי השיטות שצריך לקחת את הבנים].

  2. דברי הפוסקים המוכיחים מהזוהר לא מדברים כלל על שימוש בביצים, ור' באריכות בספר שלח תשלח עמ' נ' ונא בדעות הפוסקים שהביא בזה, ור' עוד בתשובה כ"ג מהגר"ח קנייבסקי שהביא שם שכתב שמי שאינו לוקח הביצים הוא עובר על צער בעלי חיים כיון שלא קיים המצווה וממילא סתם ציער את האם, ע"ש.

  3. נראה שלא הובנתי.
    לא התכוונתי שאין לקחת את הבנים כלל.
    ודאי שאם לא לוקח כלל וגם אינו זוכה בהם על ידי החצר – יתכן שאינו מקיים את המצווה, וכמו שהבאתם. אלא שאני אומר, שאחרי שהוא לוקח אותם, וכבר קיים את המצוה – יש להחזיר אותם בחזרה לקן. [או בכלל שלא ייקח ביד, אלא שיזכה בהם על ידי חצרו, שבזה לכאורה לכו"ע מקיימים את המצוה].
    ואין ראוי לעשות כפי המשתמע מהזוהר, שצריך לגרום צער לאם [ולקחת את הבנים ולא להחזיר]. שזה היה מותר אך ורק כשעושה זאת לצורך אדם, והיינו שלוקח את האפרוחים או הביצים על מנת לאכול אותם, שאז התורה מתירה צער בעלי חיים, כיון שהוא לצורך אדם. אבל אם לוקח את הביצים, וזורק אותם לפח – בזה לא הותר לצער האם, ודברי זוהר לא נאמרו בזה [כמובן שאין מקום להביא ראייה להיפך, מסתימת הפוסקים]. וקו וחומר, בן בנו של קל וחומר, אם מדובר לא בביצים אלא באפרוחים, שהוא לוקח אותם ואינו מעניק להם את הטיפול הדרוש להם, והם מתים, שבזה בנוסף לצער האם ישנו צער ממשי של האפרוחים.
    [ואם מאכיל את הביצים או אפרוחים, לחתול, פשוט שמותר, שגם זה הוא צורך אדם. אך אצלנו לא מצויים חתולים שבבעלותו, ואם מאכיל לחתול רחוב – לכאורה אין זה צורך שיתיר צערי בעלי חיים, מאחר שאין מזונתם עליו].

  4. כל ענין צער בעלי החיים שמפריע לך במצוות שילוח הקן אינו קשה כלל, אף אם אינו צריך את הבנים, מפני שכתבו כמה אחרונים והסברא פשוטה שאין הבדל בין צורך האדם הגשמי לצורך האדם הרוחני, ואם מקיים אדם מצווה על ידי שמצער בעלי חיים ודאי מותר לו לעשות כך, ר' בלשונו של הגרש"ז אוירבאך זצ"ל המובאת בספר 'הבנים תקח לך' עמ' נד זה לשונו שם: הרי כל שזה לצורך האדם ליכא משום צעב"ח, וא"כ למה יהא אסור הרי קעביד ליה משום ספק מצוה דאורייתא ע"כ. וכן בשדי חמד מערכה צ' אות א' כתב שלצורך מצוה אין צעב"ח ולכן מותר לעשות מחיצה מבע"ח ולשלוח את השעיר המשתלח.
    ומה שכתבת על דברי הזוהר, ודאי שאין דברי הזוהר אמורים רק כשצריך את הבנים, כמפורש בחוות יאיר הנ"ל שהביא דברי הזוהר על מקום שאינו צריך את הבנים וכתב משום כך שיש לעשות שילוח הקן. ובשו"ע סעיף ה' מבואר שיכול להחזיר הבנים לקן ואם תחזור האם עליהם לא יחוייב שוב בשילוח הקן, ואף לדברי הזוהר יכול לעשות כך, כיון שכבר נצטערה האם בשעת לקיחתם בפעם הראשונה, ולכן אם אינו רוצה לצערה יכול להחזיר הביצים לקן לאחר הזכיה בהם. ומה שכתבת שיזכה בחצר, איך יעשה זאת אם הפקיר המקום, איך יזכה בה שוב מההפקר אם לא יעשה בה שימוש, ולדעת כמה פוסקים דברים שבאו לחצירו לפני שהיתה שלו לא זוכה בהם אף אחר כך, יעוי' בש"ך קצח,ז ורב,ג וכן בקצוה"ח קצח,ב.

  5. בס"ד
    האם מצוות שילוח הקן על אדן החלון נחשבת למצווה ? ומה הסיכוי שלי לזכות לישועה שאזכה לעבור לדירה נאה ולקיים בה מצוות סוכה ? ה' יודע את גודל צערי וכיסופיי להתגשמות משאלה זו. אנא ברכו אותי דפנה בת פרחה לכל הישועות . אמן כן יהיא רצון .

  6. אדן החלון לענין זה היא כמו החצר. צריך להפקיר קודם וכו'. חשבונות שמים לא נדע, אולם הזכרנו אותך בתפילה. בהצלחה רבה.

  7. בס"ד
    צהרים טובים,
    הבנתי שרשמתם להחזיר אך לא הבנתי למה התכוונת לזרוק?
    אודה לתשובתכם.
    יום טוב ובשורות טובות לכולם אמן.

  8. לחזר לא צריך, אבל לגבי השאלה האם זו מצוה שמוטלת על האדם גם כשאינו מעוניין בביצים זו כידוע מחלוקת הפוסקים גדולה, כך שאם אדם נתקל בקן ודאי יקיים את המצוה.

  9. יש לי קן על גג הסוכה בתוך הבית וזה נורא מפריע לי הרעש שעושים שם בשעות הבוקר מה עלי לעשות? כלומר מתי המצוה ומה לעשות אם אני יצא שם ביצים או גוזלים

  10. שלום
    קן הציפור נמצא על מנוע מזגן של השכן
    אין לו גישה וזה מעל המרפסת שלי
    האם זה נחשב שטח הפקר ?
    האם אני יכול לקיים מצוות שילוח הקן
    באיזה תאריך בחודש הם מטילות את הביצים (ביום הראשון הם ראויות למאכל ואז ארצה לשלח את האם ולקחת את הביצים)

  11. יש לנו מרפסת קטנה שהיא פתוחה שבנינו אותה על רלסים לא בטון .ויש עציץ עם פרחים ושם יש יונה וכרגע כבר יש לה אפרוחים .אני הזזתי את העננפים של העץ והיא עפה .האם אני יכולה להרים את הקן עם הביצים ואחר"כ להחזיר לעציץ .זה מספיק בשביל לצאת ידי חובה מצוות שילוח הקן ? והאם אם אני מפקירה את השטח שזה עציץ על סורג מחוץ למרפסת ?

  12. המצוה היא בשילוח, כאשר האם לא על הגוזלים אין מצוה. לכן תחכי לערב שאס האם רובצת עליהם, ותשלחי אותה לשם המצוה ואז תזכי בגוזלים.

  13. שלום וברכה, אם נתקלתי בקן של יונה שדוגרת על הביצים במבנה ציבורי(חלון במבנה של קבר שמואל הנביא) האם אני יכול לקיים את המצווה של שילוח הקן? או שזה נחשב לשטח שלא שיך לי?

  14. מצאתי שלשה בצים בתוך מבנה הגאז אך איני יודע אם הם מעוף כשר האם ניתן לקיים המצוה?
    גם המקום הוא מקום ציבורי כי הבתים שייכים לנכסי ציבור האם צריך איזה הפקר וכדומה?
    גם מתי הזמן המוכשר לקיים המצוה?
    ישר כוח הצלחה

  15. בכל מקרה שילוח הקן נעשה רק כאשר היונה רובצת עליהם – בלילה כשזו הנקבה ולא הזכר, ואז כבר תראה איזה מין הם. בזמנינו שאין צורך בביצי יונה חצר אינה זוכה וגם אם המקום נמצא תחת בעלות כל שהיא הקן הוא הפקר וניתן לקיים בו את המצוה.

  16. ראוי לציין שזהו "חפצא של מצוה" ולכן יש שנוהגים להטמינם לזכרון נצח, ואף יש הסובבים את הביצים בזכוכית לנוי ולקיום נצחי.
    אך אם הביצה כשר נכון לקיים דברי חז"ל כיון שאיתעבד בה חדא מצוה יתעבד בה מצוה אחריתי ע"י שיאכלנו ויברך עליה וכדומה.

  17. כמדומה שיש חילוק גדול בין הנושאים. דהלוא שחיטה הוא רק הכשרה להבהמה להתירה באכילה, וכמו שאי אפשר להגדיר "האדם" לחפץ של מצוה יען שאוכל מצה ומקיים מצוות.
    אמנם לא כן הוא סכך או שופר וכדומה שהגם שאינם תשמישי קדושה כמו תפילין ומזוזות אבל מ"מ דינו כ"תשמישי מצוה" דיש לנהוג עמה בכבוד ולא בבזיון היות שמקיים בה המצוה, וכנראה שהביצים ג"כ בגדר זה שמקיים בה המצוה של הבנים תקח לך (משא"כ האם) ועי' ברמב"ם הל' ציצית ובפוסקים בזה.

  18. ראיתי קן בבית כנסת ואני רוצה לעשות כבר כמה ימים שילוח הקן אבל פעם שמעתי שצריך רק בשלשה ימים ראשונים שאז עוד אין דם בביצים ואני לא יודע ממתי הם מה אפשר לעשות ?
    וכן הקן נמצא במקום שקצת מסובך להגיע מבלי שהיונה תרגיש אפילו עם מקל ויש מצב שהיא כבר תעוף רק ממה שתראה אותי עוד לפני שאספיק לגעת בה עם המקל האם זה מספיק?

  19. והאם זה נכון שצריך לעשות דווקא בשלשה ימים הראשונים שאז אין דם בביצים?
    ובעיקר כאשר רואים קן עם ביצים שלא יודעים ממתי הוא?

  20. יש קן במסתור כביסה כשאני פותח את החלון היונה כבר לא על הביצים רק במרחק מה האם בפתיחת החלון עצמה אני מקיים השילוח או שהרחקת היונה לגמרי מהאזור היא השילוח
    אשמח לתשובה מכבוד הרבנים

  21. שמעתי שיש לגעת בכפפות דאם אגע ביד שוב לא ידגרו על הביצים מה דעתכם.

    כמו כן האם יש לעשות השתדלות עם מקל מטאטא ארוך ולא בפתיחת חלון
    על ידי שאניחנו שם מרחוק וכבר לא תחוש לו עד שאזיזו בפתע ותעוף

    או שיש דווקא לסלקה ביד?

  22. במסתור כביסה אצלי בבית היונה הטילה ביום אחד ביצה בלי שידענו.
    כאשר פתחתי את הדלת לצאת למסתור, היונה נבהלה וברחה ורק אז לראשונה ראיתי שהטילה ביצה.
    השאלה שלי האם קיימתי את המצווה גם אם לא ידעתי?
    והאם אפשר לקיים את המצווה שוב פעם שהיא תחזור?
    והאם אפשר לזכות באיזה שהיא צורה את כל בני הבית לזכות במצוות שילוח הקן?

  23. זו לא המצוה, אבל בלילה כשהיונה דוגרת היא תחזור ותבוא, אתה יכול לבוא בשקט ולשלח אותה ולזכות בביצה. באופן עקרוני אם לא זוכים בביצה ניתן לקיים את המצוה גם כמה פעמים אבל זה חסר את תוכן המצוה ולא נהגו כך.

  24. האם מותר לשלח את האם, לגעת בביצה ולהחזיר את הביצה חזרה(ואז יתכן ששוב ידגרו עליה ולכאורה חזרנו למצב ראשוני של דגירה והאם לא הופרדה מהבנים?)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל