לתרומות לחץ כאן

מהות צום י"ז בתמוז

חברה אחת מהעבודה שאלה אותי את צמה את הצום על חורבן בית המקדש עניתי לה שכן היא התחילה לצחוק עליי ואמרה לי שטויות

תשובה:

שלום רב.

אכתוב לך כאן כמה מילים לבאר את הסיבה שבגללה אנו צמים בי"ז בתמוז.

הנביאים תיקנו לעם ישראל להתענות מפני הצרות שארעו בהם לאבותינו, כדי לעורר את הלבבות ולפתוח את דרכי התשובה, ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שבגללם נגרם להם ולנו אותם הצרות. ולכן ביום צום צריך כל אדם לפשפש במעשיו ולשוב בתשובה, והתענית היא הכנה לתשובה.

חמשה דברים רעים ארעו לעם ישראל ביום י"ז בתמוז, נשתברו הלוחות הראשונות ברדת משה מן ההר ובראותו את העגל, בוטל קרבן התמיד בבית ראשון כיון שהכהנים לא מצאו כבשים להקרבה, הובקעה העיר בחורבן בית שני, שרף אפוסטומוס הרשע את התורה והועמד צלם בהיכל על ידי רשעי ישראל וזה גרם לגלותינו.

ומה שצמים על חורבן בית מקדשינו אף שהיה זה לפני שנים רבות, מכיון שעד היום אנו מצטערים על חסרון גדול זה, בית המקדש הוא נשמת העם, הדעת אינה מוסחת מהעדרו, בכל תפילה מבקשים אנו על בניינו המחודש בעת הגאולה: "והשב את העבודה לדביר ביתך". בכל ברכת המזון אנו מפצירים, שהוא ייבנה מחדש: "רחם נא… על הבית הגדול והקדוש שנקרא שמך עליו", וכשהיה בית המקדש בנוי שרתה השכינה בישראל ולא ארעו אז צרות כה רבות וגדולות לעם ישראל, ומאז שנחרב ועד עכשיו כל צרה המתרגשת עלינו, מהווה לנו תזכורת שבית המקדש חרב, כל הידרדרות רוחנית באשר היא מזכירה לנו שבית המקדש שוב אינו עמנו. כל צרה, כל יגון ואנחה, מזכירים לנו שחסרה לנו ההגנה, שאין לנו בית מקדש! כי בזמן ששרתה בעולמנו שכינה בבית המקדש, הרוחניות היתה במיטבה.

בבוא הגאולה השלימה תשוב השלמות לשרור, ואף תשוב השכינה לשרות. סמלה של השראת השכינה בינינו יהיה בניינו המחודש והנצחי של בית המקדש!

בהצלחה רבה.

מקורות:

משנה תענית ד,ו. רמב"ם הלכות תענית ה,א וחיי אדם קלג,א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל