לתרומות לחץ כאן

הזמין כסאות בצבע בז' וקיבל קרם-לבן

קניתי כסאות ורציתי צבע בז' והגיע קרם לבן ולפי חוקי המדינה החזרתי. מה הדין?

תשובה:

אם מיד עם הגעת הכסאות שמת לב שהצבע שונה ודרשת מהמוביל להחזיר, הדין עמך. אבל לא שמת לב מיד אלא לאחר כמה דקות, אינך יכול לבטל את המקח מדין תורה. ויש מחלוקת בין הדיינים אם הנך זכאי לבטל תוך 14 יום ולשלם הוצאות המשלוח בתוספת מאה ש"ח כקבוע בחוק הגנת הצרכן.

מקורות:

צבע בז' (כמו זה) דומה מאוד לצבע קרם לבן. אם המוכר הראה שתי דוגמאות, אחת של צבע בז' והשניה של צבע קרם לבן והקונה בחר בצבע בז' ובטעות קיבל צבע קרם לבן, לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים אם יש דין 'מקח טעות' בדבר שאין בו מום, אלא שאינו תואם בדיוק למה שסוכם. עיין רמ"א חו"מ סי' רלג ועיין עלון המשפט גליון 36 דינים 4-5. אם הקונה הזמין דרך הטלפון מבלי לבחור באחת מתוך שתי דוגמאות ומבלי להראות את הדוגמא, נראה שאין דין 'מקח טעות' כלל, כיון שאין הבדל משמעותי בין שתיהם וניתן לספק אחת במקום השניה.

כל זה אם הקונה הבחין לאחר זמן, אבל אם הבחין מיד, הרי הוא יכול לסרב לקבל, כיון שעדיין לא קנה את גוף הכסאות. ואפילו אם יש הסכם הזמנה, הרי זה מתייחס לחיוב הכללי לקבל את הסחורה, אבל לא לכסאות אלו בדוקא. ולא ניתן לחייב אותו על הוצאות הריפוד והובלת הכסאות, כיון שלפי טעמו הוא לא קיבל בדיוק מה שהזמין ויש אנשים המקפידים גם על שינוי קל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1. אשתי שהגיעה לבית וראתה לבן ולא בז' מיד רצתה להחזיר את הכיסאות והתקשרתי לבעל החנות ואשתי אמרה שאם היא הייתה בקבלת הכיסאות לא הייתה מקבלת אותם כלל
    ולי אישית שקבלתי את הכיסאות בדקתי רק שלמותם כי לי לא משנה כלל צבעים.

    2. קנינו אצל המוכר הזה גם ספות בז' כשנתיים קודם לכן ובשעת קניית הכיסאות אמרנו לו שיהיה אותו צבע ואמר שיהיה מאוד מאוד דומה וכמעט ולא נרגיש הבדל
    אני ישלח לכם מחר במייל תמונות הכיסאות אם הספות ותראו מה בז' ומה קרם לבן.

    3. המוכר טוען שהוא מייבא מחו"ל רק שתי צבעים הצבע הזה (בז') שבשעת הקנייה לא ראינו אותו וחום שכן ראינו אותו במקום.

    4. עוד שאלה הקשורה בשעת הקנייה אמר המוכר שהוא מוכר לנו הכי זול בארץ ובאותו עיר אמרו לנו שכנים שקנו אותו דבר וגם דיברנו עם החנות השנייה שמוכר את הכיסאות במאתיים וחמישים שקל פחות לפני מבצע.

  2. 1. במקרה זה היה מקח, אלא שאתה רוצה לבטל בטענת 'מקח טעות'. יש מחלוקת הפוסקים אם על פי דין יש 'מקח טעות' בדבר שרק אניני טעם יודעים להבחין.

    2. נא לשים כסא בסמוך לספה ולצלם אותם יחד בתמונה אחת. אבל כבר אציין שגם אם יש הבדל, יכול להיות שצבע הספות נהיה כהה במשך השנים. גם אין הגדרה מדוייקת למידת הבהירות של צבע בז', כך שקשה להחליט שצבע הכסאות אינו יכול להיות מוגדר כדומה מאוד לצבע בז'. בדקתי אתמול בויקיפדיה וראיתי שצבע בז' הוא RGB:245,245,220, צבע כזה הוא די בהיר.

    4. נא לציין כמה היא העלות הכוללת של הכסאות. והאם יש הפרש של 250 ש"ח לכל כסא, או לכולם יחד.

  3. לא הבנתי את תשובת הרב. אם אדם הקפיד על צבע מסוים מדוע שזה לא יהיה מקח טעות. להנחתך שלא מדובר על מקח טעות לא הבנתי מדוע הוא יכול להתחרט מיד. הרי היה פה קנין של התחייבות לפי מנהג המדינה שהזמנה טלפונית נחשבת להסכם מחייב.
    עם זאת לדעתי זה נחשב לסיטומתא רק בהגבלות שהחוק מאפשר ולפיכך אם החוק מאפשר לקונה לחזור מהעסק אפשר לעשות כן.
    בכל מקרה לא נראה לי כלל שכמה דקות יכולות להיחשב לסבר וקיבל. בדידי הוה עובדא שמוביל הביא לי סחורה וברגע הראשון לא שמתי לב לאי ההתאמה ורק לאחר שהוא הלך שמתי לב שיש חוסר התאמה.

  4. אם אדם הזמין כחול וקיבל אדום, ודאי שיש לו טענת 'מקח טעות'. העניין הוא שבז' הוא צבע בהיר ואין הבדל גדול בין צבע זה לצבע קרם/לבן. כך שרק אניני טעם יקפידו על כך וממילא יש לדמות לדין איל מסורס. בנוסף לכך, כפי שציינתי בתשובה, אם סוכם על הצבע בעל פה (כפי שאכן היה) לא ניתן לומר שצבע זה אינו צבע בז' כיון שאין הגדרה מדויקת לצבע בז'.
    לפני קבלת הסחורה (גם אם יש קנין על העסקה), הקונה יכול לטעון שהוא רוצה לקבל את ההזמנה במדויק. ולכן אינו חייב לטעון 'מקח טעות', אלא שיש עסקה קיימת על כסאות לא מסוימות והוא דורש שהעסקה תתבצע בכסאות שסוכמו במדויק ולא בכסאות בצבע דומה. אבל לאחר שקיבל את הסחורה ושתק וממילא קנה את גוף הכסאות האלו בקנין חצר או במשיכה, אם ברצונו לבטל את הקנין של כסאות אלו, הרי הוא חייב לבוא מכוח דין 'מקח טעות'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל