לתרומות לחץ כאן

הדלקת מאוורר כשזרם החשמל יתחבר אחר כך על ידי שעון שבת

השעון שבת שלי מכוון להדלק רק בשעה 4 ועכשיו השעה 2 בצהריים (למשל) והשעון שבת מחובר למאוורר, ושחכתי לפני שבת ללחוץ על הכתפור של המאוורר שבשביל שיפעל . האם מותר לי ללחוץ על הכתפור הדלקה של המאוורר עכשיו בשעה שתיים בשביל שיילדק בשעה 4 ? תודה רבה.

תשובה:

שלום רב.

אסור.

מקורות:

שערים המצויינים בהלכה קונטרס אחרון ח"ב סימן פ"ז ס"ה, שו"ת חלקת יעקב חלק ב' סימן מ"ה (והביא שם שיש הסוברים שמבעיר בשבת אסור מדאורייתא אפילו בגרמא, ובהדלקת מאוורר שבדרך כלל יש ניצוצות לדעת הגרש"ז אוירבאך זצ"ל נחשב גם כן מבעיר).

ובמקום מצוה או הפסד לכאורה דבר זה הוא גרמא המותרת לצורך מצוה או במקום הפסד, אך יש הסוברים שזה נחשב מלאכה גמורה האסורה בכל מקרה, אך ראה בספר ארחות שבת פכ"ט הערה כ"ו שהביא דעות לענין הזזת סיכות בשעון שבת כשמקדים את ההדלקה שנחשב הדבר למעשה בידים, ונראה שהוא הדין לענין זה, ובשמירת שבת פרק י"ג סעיף ל"ג התיר בשעת צורך גדול לעשות זאת כלאחר יד עי' שם בהערה מה שכתב בזה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה שכתבתם "ובמקום מצוה או הפסד לכאורה דבר זה הוא גרמא המותרת לצורך מצוה".
    הייתי רוצה לשאול, מהו המקור לכך שבמקום מצוה מותר לעשות מלאכה על ידי גרמא. אמנם כן כתב בספר אורחות שבת, ולמד כן מדברי הגמרא בשבת דף קכ: אמנם באמת אין ראייתו משם מוכרחת כלל. ובפרט, שאם חדוש זה לא מוזכר בספרי הפוסקים, הרי זה אומר דרשני.

  2. לכאורה אין בניצוצות מלאכת מבעיר כי אין מה שיבער . ולכן כל האיסור בהדלקת מאוורר וכל דבר שאין בו להט הנו מדרבנן כפי פסיקת הגרש"ז .ויש מקום רב להקל לעיתים בגרמא בדרבנן .

  3. הוראת כל בעלי ההוראה כמעט לחשוש לחזון איש שכל חיבור חשמלי הוא דאורייתא. גם הגרשז"א שתמה על החזון איש לא מלאו ליבו לחלוק על קדישא ופרישא זה להלכה בענין זה.

  4. שלום וברכה,
    לפי מיעוט הבנתי מדבריכם- לצורך חולה יש מקום להתיר (לפי השש"כ) להקדים את ההדלקה (וכגון ילד הזקוק לאינהלציה, וחיברו את המכשיר קודם שבת- לשעון שבת, אך בשבת עצמה נראה שהילד זקוק לה באופן יותר תדיר – בלי שמדובר במקום שיגיע לסכנה, אלא להקל על מצבו)?
    אם כן-
    כאשר – לצורך חולה נניח, מקדימים את פעולת השעון – האם יש צורך להמשיך את הפעולה עד לפעם הבאה בה היה אמור השעון להידלק (ומחמת הצורך- הקדימוהו כנ"ל)? או שמא ניתן להרים רק זיז אחד?

    *אציין שהשאלה מתייחסת לאופן בו החשמל בבית זורם, ורק המכשיר מכובה מחמת שהשעון עוד לא נתן לו פעולה שיידלק.

    תודה רבה

  5. להיפך, הסברנו שגם לצורך חולה מותר רק להאריך מצב קיים ולא להקדים את שינוי המצב. בדוגמא של האינלציה, צריך זהירות רבה, זה קרוב מאוד מאוד לפיקוח נפש!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל