לתרומות לחץ כאן

דיני ייחוד באדם שגר בעליית גג של בית משפחתי

חבר בא להתגורר בביתי. הוקצה לו חדר בעליית הגג, המעבר דרך הבית, והוא גם מסתובב בתוך הבית לפי צרכו, כגון לאכילה וכיוצא, ואינו נמנע מלהכין לעצמו אוכל במטבח, וכיוצא, וגם לעתים מתייעץ אתי או עם אשתי בעניניו. ממתי הוא בגדר "לבו גס בה" (באשתי) ויש לחוש ליחוד אף כשאני בעיר? האם מועילה שמירת הילדים (בן וכמה בנות), ומה הדין כשהם ישנים (שכיח מאד שאני מתפלל שחרית והוא מתפלל בשעה אחרת, ונמצא בבית בשעה שכולם ישנים, ולעתים אשתי ערה ואחרים ישנים, והוא בחדרו או עובר דרך הבית לצאת לתפילה) .
אודה על תשובתכם
לוי

תשובה:

שלום רב.

יש לנהוג במקרה זה כדין לבו גס בה, ואין מועיל שנמצא בעיר אם הדלת סגורה.

אך שומר מועיל, ושמירה היינו ילדים בני 5-9, וביום מספיק ילד אחד אפילו אם הוא ישן, ובלילה צריך שני ילדים אפילו אם הם ערים.

ואם הם בחדרים נפרדים, ופתח חדר האשה נעול אפשר להקל בזה אף בלי שומר.

מקורות:

לענין ליבו גס בה, אמנם בשולחן ערוך סימן  אבן העזר סימן כ"ב סעיף ח' כתב שהגדר של לבו גס בה הוא 'שגדלה עמו או שהיא קרובתו', אך מצינו בפוסקים מקרים נוספים שהוגדרו כליבו גס בה, יעוי' בערוך השולחן ס"ו שהוסיף 'או שיש להם איזה הכרה ע"י ענייני מסחר וכיוצא' וכן בשבט הלוי חלק ה' סימן ר"ג האריך בהגדרת לבו גס בה וכתב שיש להחמיר בנידון כעין זה.

אם מועיל בליבו גס בה פתח פתוח לרשות הרבים (דהיינו שאינו נעול אך סגור לגמרי) נחלקו בזה הפוסקים, בקיצור שו"ע קנב,ה ובערוך השולחן כב,ו כתבו לאסור בזה וכן כתב בשבט הלוי שם אך באגרות משה ד,סה אות ט' התיר וכן דעת כמה מפוסקי הדור.

אם מועיל שדלת החדר סגורה, בשו"ת דברי מלכיאל ד,קב ובחזו"א אבה"ע לד,ב כתבו שזה מועיל אף שהיא יכולה להיכנס לחדרו לא חיישינן לכך, ובאגרות משה אבן העזר ד,סה אות י"ט וכן הביא בדבר היחוד בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א אסרו בזה, ובצירוף שהפתח פתוח לרשות הרבים ושאין זה ליבו גס בה של השולחן ערוך ניתן להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל