לתרומות לחץ כאן

טלטול כדור לצורך קטן

שלום וברכה !!!! בני הקטן בן שנה ו7 חודשים כל כך אוהב לשחק בכדור שכאשר אנחנו מגיעים לגינה הציבורית הוא צריך את הכדור!!!! ואם אין לו אז הוא הולך ונעמד ליד אחרים שיש להם ולא מעונינים לשתפו כי הוא תינוק קטן ולא בגילם !!!! השאלה שלי אם אני יכולה לקחת לו כדור בשבת איתנו לגינה הציבורית או שזה אסור משום טלטול מוקצה כי מין הסתם בסוף אני ייסחב אותו והוא רק יישחק איתו בגינה אשמח לתשובה בתודה כרמית !!!

תשובה:

שלום רב.

במקום שיש עירוב מותר לקחת כדור ואינו מוקצה.

במקום שאין עירוב אסור להוציא את הכדור מהבית ואסור לטלטלו ברחוב אפילו פחות מארבע אמות, ואפילו לומר לקטן שיקח הוא את הכדור גם אסור.

במקום הצורך (כמו במקרה זה שקטן בוכה מזה) יש אומרים שמותר לספות לקטן איסור דרבנן, ולכן אם מדובר במקום שהטלטול בו אסור רק מדרבנן כגון אם רוחבו של הרחוב הוא פחות משש עשרה אמה וכדו', מותר לומר לקטן שיקח בעצמו את הכדור כיון שעושה כן לצורך עצמו.

מקורות:

לענין מוקצה אמנם השו"ע בסי' ש"ח סעיף מ"ה כותב שאסור לשחק בשבת בכדור, וביאר המ"ב שטעמו שאין לו שם כלי מחמת שימוש זה של משחק ודומה לאבן שהיא מוקצה מחמת גופו.

הרמ"א שם חלק עליו וכתב שנהגו להקל בזה, וכתבו גדולי הפוסקים דבזמנינו שתעשיית המשחקים גדולה ומפותחת ומייצרים כדורים למשחק גם לדעת השו"ע כדור אינו מוקצה.

במקום שאין עירוב אסור לטלטל את הכדור אפי' ע"י הקטן ואפילו שהוא אינו בר הבנה כיון שיש איסור ספיה אפי' לקטן בן יומו שאסור להאכילו דבר איסור בין מאיסורי מאכלות ובין שאר איסורים.

באיסור דרבנן נחלקו הרמב"ם והרשב"א אם יש איסור ספיה, השו"ע סתם כדעת הרמב"ם שגם זה אסור, אבל הביה"ל בסי' שמ"ג הביא דברי הגרע"א להקל במקום הצורך כמו הרשב"א ובתנאי שהקטן עושה זאת לצורך עצמו שרק אז התיר הרשב"א.

וכל זה בגיל שנתיים, אבל מגיל חינוך שהקטן מבין כבר שאסור לטלטל מוקצה בשבת אסור לו לקחת את הכדור לכל השיטות מחמת דין חינוך.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל