שקר מפני בושה

רבני בית ההוראה
כ"ז סיון ה'תשע"ב

כבוד הרב שלום!
לקחתי המון שיעורי נהיגה ואני מתביישת בכך. השאלה היא האם כשאנשים שואלים אותי כמה שיעורים לקחתי אני יכולה להגיד להם פחות שיעורים ממה שבאמת לקחתי? סליחה על השאלה הרדודה אך באמת חשוב לי לדעת!
בתודה, נועה

תשובה:

ראשית, חשוב לי להדגיש ששאלה זו אינה רדודה כלל, והלוואי שהרבה אנשים היו מסתפקים על דברים כגון אלו ובודקים את ההלכה לפני מעשה.

לעצם השאלה, מותר לשקר כדי לא להתבייש, והכלל הוא שכל שקר שאין בו נזק לחברו מותר לאומרו לתועלת אם אין אפשרות אחרת, אך יש להזהר לא לשקר בשקר גדול יותר מכפי הנצרך.

מקורות:

איסור שקר הוא איסור תורה כמו שכתוב בשמות (פרק כ”ג פסוק ז’) “מדבר שקר תרחק”, נחלקו הראשונים והאחרונים האם מהתורה הוא דוקא בשקר שגורם נזק לחבירו או בכל שקר, וגם הסוברים שאין בזה איסור תורה מודים הם שזה אסור מדברי קבלה כמו שנכתב על גנות השקר רבות בכתובים.

האיסורים של בין אדם לחברו לא נאמרו אלא כשאר האדם נוהג בדרך של השחתה וקלקול ומידות רעות, מה שאין כן אם עושה זאת לתועלת בדרך של בניה ותיקון, הדבר מותר בתנאים מסוימים, וגם איסור שקר נכלל בכך, ולכן מותר לשקר לתועלת בתנאים מסוימים, כדאי מאד לעיין בספר לרעך כמוך (כרך ח’ עמ’ 339) העוסק באיסור שקר  כדי לראות את כל התנאים.

בלחם משנה (גזילה פי”ד הי”ג) כתב מפורש דוגמא זו שמותר לשקר כדי לא להתבייש, וכן מצאנו ברש”י על התורה (בראשית פ”ל פסוק כ”ג): כאשר רחל ילדה את יוסף אמרה “אסף ה’ את חרפתי”, וביארו חז”ל, שכל זמן שאין לאשה בן, אין לה במי לתלות את טעויותיה, אבל משיש לה בן היא תולה בו- מי שבר כלי זה ? בני. מי אכל תאנים אלו ? בני.

2 תגובות

    מוישה:

    כבוד הרב:
    נראה לי שאין להביא ראיה מ’אסף ה’ את חרפתי’, כי מי אמר שהיא באמת אומרת , אולי רק שככה אנשים יחשבו בליבם .
    ולגבי הנושא בעצמו, נראה לי שרבינו יונה בשערי תשובה (שער ג’ כמדומה) דן בכל הענין !!

    רבני בית ההוראה:

    מבואר ברש”י שם שאנשים אומרים כך. ורבינו יונה שם אכן מונה את כל כתי השקרנים, אך הוא לא מדבר על שקר מפני בושה, אמנם מבואר בדבריו שזה דרבנן, אך אין ראיה להיתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *