לתרומות לחץ כאן

העתקת דיסק שמע של יהודים או של גויים והשאלה לאחרים

1. האם מותר לצרוב דיסק של שיעור ריקוד מארצות הברית של לא יהודים.
2. כמה שירים מותר להוריד מדיסק של יהודים שלא יחשב גזל.
3. האם אני יכולה להשאיל דיסק של לימוד ריקוד שברשותי, למישהו אחר בידיעה שהוא יצרוב אותו?

תשובה:

שלום רב,

ייתכן שלפי החוק מותר להעתיק ולצרוב דיסק שמע לצורך שימוש אישי, ואפילו מי שאינו הבעלים של הקלטת, אבל יש על כך ויכוח בין המשפטנים.

מבחינה הלכתית יש מחלוקת בין הפוסקים, דעת רוב הפוסקים שאם החוק מתיר, מותר. עם זאת בדיסקים של יהודים שלולא היכולת להעתיק היו רוכשים את הדיסק, אינו הוגן להעתיק ובכך להימנע מלקנות, גם אם מצד ההלכה הדבר מותר.

בכל מקרה, גם מי שמחמיר על עצמו, אינו צריך להימנע להשאיל דיסק מחשש שהשואל יעתיק, כיון שאין איסור ברור.

מקורות:

לפי פקודת זכות יוצרים סעיף 3ג מותר להעתיק לקלטת לשם שימוש פרטי וביתי שלא למטרות מסחריות. בבש"א (כפר-סבא) 4804/02 נקבע על ידי רשם בית המשפט שאף דיסק שווה לקלטת ויש להחיל את החוק אף עליו. אבל ישנם משפטנים הטוענים שיש לצמצם את החוק רק לקלטות.

הגרמ"מ שפרן שליט"א אמר בשיעור שנמסר ביום העיון כ"ח ניסן תשע"א בבית מדרשינו שכל דבר בזכויות יוצרים שהחוק מתיר, מותר. וכן משמע בשו"ת שואל ומשיב ח"א סי' מד שהבסיס לזכויות יוצרים הוא בחוקי המדינה. בספר משנת זכויות היוצר עמוד קטו והלאה מביא שהגרי"ש אלישיב אוסר אף דברים שהחוק מתיר אבל רוב הפוסקים סוברים שאין בעלות רוחנית, וכן כתב בשו"ת שרידי אש ח"א סי' קמה. ואם כן לכאורה אין איסור יורד לאומנות בדבר שהחוק מתיר, מכיון שצורת המסחר משתנית לפי החוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל