לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

בעל חצר פרטית תיקן בור משותף שבחצירו על דעת עצמו

יש בחצרינו בור ביוב של חצי מהבנין, אך גם הביוב של החצי השני זורם אל הבור שלנו (ואח"כ ממשיך הלאה)הבור היה בשלבי התפוררות והבאנו אינסטלטור מומחה שיתקן אותו, מאחר והבור אצלינו בחצר הפרטית (ולא שאלנו מראש את כל השכנים).
מי צריך להשתתף בתשלום התיקון? האם רק החצי שלנו או כל דיירי הבניין, או שאנו צריכים לשלם בעצמינו משום שהזמנו אותו על דעת עצמינו?

תשובה:

שלום רב,

באופן כללי כל הדיירים חייבים להשתתף יחד, אם לא שיש החלטה או נוהג מיוחד, שכל צד בבנין מתקן את הבעיות של הצד שלו (גם אם משמש את כל הדיירים).

אם יש וועד בית בבניין היה מוטל עליך לפנות תחילה לוועד הבית ולבקש לתקן. בדיעבד, שלא פנית לוועד הבית, השכנים יצטרכו להשתתף רק לפי עלות של הפועל הזול ביותר. אם אין וועד בית ושילמת מחיר סביר, אתה יכול לחייב את השכנים בכל הסכום.

מקורות:

באופן כללי הבור משותף בין כל הדיירים ולכן החוב חל על כולם.  החצר הפרטית אמנם מיועדת לשימושו הפרטי של הדייר, אבל המתקנים הנמצאים בו ומשמשים את כל הדיירים, הם רכוש משותף, ובפרט הבור הנמצא מתחת למפלס קרקע החצר.
עיין שו"ע חו"מ סי' קעח סעיף ג ששותף דינו כיורד ברשות וממילא הרי הוא רשאי להוציא הוצאות סבירות לטובת השותפים. אבל אם יש וועד בית בבניין דינו כיורד שלא ברשות ולא מגיע לו תשלום יותר ממה שהשכנים חסכו לעצמם. וכמו שכתב בשו"ת הרשב"א ח"ג סי' שצד לעניין יחידים שפעלו לצורך הקהל ע"ד עצמם, וז"ל: "ולפיכך אלו השלוחים, מצד שפרשו אותם העשירים, ואפילו היו רבים וגדולי עצה שבעדה, אם עשו שלא מדעת המוקדמין, לא עשו ולא כלום. ולא עוד אלא, שלא נאמרו דברים בשותף כיורד ברשות דמי, בכיוצא בזה, ואין דמיון אחד כולל אותם עוד. שאם כן, נתן הרשות ביד כל יחיד ויחיד מהצבור ולעשות מה שלבו חפץ בצרכי המדינה, ונמצאו כולם ביד כל היחידים".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל