לתרומות לחץ כאן

סוכם שיקנה רכב וחזר בו לאחר שהמוכר ביצע חלק מהתיקונים לפי בקשתו

שלום רב! יש לי שאלה קצת ארוכה בנוגע למקרה שקרה לי לאחרונה בקניית רכב. הסיפור הוא כדלהלן:
קבעתי פגישה עם בעל רכב במכון לבדיקת רכבים. שילמתי על הבדיקה מכיסי 450 ש"ח. התגלו ליקויים ברכב והבודק פירטם מולי ומול המוכר. בין הליקויים צויין שהמנוע מרעיש בגלל השסתומים ולמרות שזה לא משפיע על הנסיעה זה ניתן לתיקון ע"י פתיחת המנוע וכו'. בנוסף התגלו עוד מספר ליקויים. אני והמוכר סיכמנו שהוא יתקן בעצמו את הרכב מכספו, וכשיסיים אקנה ממנו את הרכב במחיר המחירון. נתתי בידו צ'ק ערבות ע"ס 1000 ש"ח, למקרה שאתחרט ויהיו עליו הוצאות.
לאחר מס' ימים הבנתי שהקנייה לא כדאית ושרכבים מהסוג הזה נמכרים בהרבה פחות ושהעסקה היא טעות. התקשרתי לבעל הרכב ושאלתי אותו מה הוא תיקן. הוא טען שתיקן הכל, וכששאלתי אותו על הרעש במנוע הוא טען "המנוע הזה עדיין באחריות של בעל המוסך כי קניתי אותו ממנו. והוא אומר שזה הרעש הטבעי של האוטו." טענתי שהוא קיבל על עצמו לתקן את הליקויים כפי שיגיד הבוחן אך הוא התעקש שהמוסכניק שלו מקצוען והוא בטוח שזה הרעש הטבעי של האוטו. הוא סירב לקבל על עצמו את דעתו של הבוחן וגמר אומר שהרעש במנוע הוא תקין.
עלות כל התיקונים היתה 600 ש"ח. ציינתי בפניו שאינני רוצה יותר לקנות את האוטו. הוא טען מצידו שאשלם לו את 600 השקלים שהוא שילם על התיקונים. ציינתי בפניו שכיוון שהוא לא עמד בחוזה בעצמו, אהיה מוכן להשתתף איתו ע"ס 300 ש"ח מתוך ה-600, וזאת כאמור בנוסף ל-450 ש"ח ששילמתי על הבדיקה. הוא סירב לפשרה והתעקש שאשלם 600 ש"ח על התיקון. הסברתי לו שגם מבחינת ההוגנות זה לא הוגן שאני אשלם 1050 ש"ח על בדיקה ותיקון כשהרכב עדיין אצלו וזה יסייע לו במכירת הרכב. מה גם שכאמור הוא הפר את החוזה וסרב לתקן את הרעשים במנוע.
מה עלי לעשות? הוא דורש 600 ש"ח, אבל מצד שני ע"פ החוק הוא לא יוכל לתבוע אותי כי החוזה אינו תקף כי הוא לא מסכים לתקן את המנוע. מה עלי לעשות?
תודה מראש!!

תשובה:

שלום רב,

מצד הדין אינך חייב לו כלום, אם הוא אינו עומד בהסכם.

טוב שאתה מוכן להתפשר אתו, אבל אל תשלם לו כלום לפני שהוא מחזיר לך את השיק.

אני מקווה שהשיק אינו סחיר (למוטב בלבד), אחרת אתה בבעיה, אם הוא יעביר את השיק לאדם אחר.

מקורות:

מצד הדין הקונה אינו חייב לקנות אם המוכר אינו עומד בהסכם ככתבו וכלשונו. בנוסף לכך, אם לא היה קנין והמוכר תיקן והקונה חוזר בו, אין הקונה חייב לשלם לשלם את התיקונים, אם המוכר גם הרוויח מהתיקונים. עיין בשו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ח על מקרה כזה שאין הקונה חייב, אלא אם אין למוכר מה לעשות עם החפץ והוא עומד להתקלקל.
הקנס לשלם  1,000 אינו תקף מצד אסמכתא. עיין בשו"ע חו"מ סי' רז סעיף יא מחלוקת לעניין אם הפקיד עירבון של כסף, אבל שיק ודאי אינו נחשב לעירבון, ואף שניתן לגבות בהוצאה לפועל, אין זה מסלק אסמכתא, ועיין רמ"א שם סוף סעיף טו ובספר משפט שלום שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל