לתרומות לחץ כאן

שימוש בתנור טרף במאכלים עטופים בנייר כסף

האם מותר לאפות או לבשל בתנור לא כשר, מאכל כשהוא עטוף בנייר כסף כגון דג תפוח אדמה וכדומה.

 

תשובה:

שלום רב.

אם מקום הנחת המאכל יבש, מותר להשתמש בתנור שלא הקפידו על כשרותו, אם מניחים את המאכלים בתוכו בכלי הסגור בצורה הרמטית, או שיהיה עטוף בשני עטיפות. ויש לשים לב שהנייר כסף יהיה סגור באופן שלא תהיה ממנו בריחה של אדים מצד כל שהוא.

ולכתחלה אין לעשות כך, וניתן להכשיר התנור בקלות לפני השימוש בו לדבר פרווה כמפורט כאן. ובכדי להכשירו לגמרי ניתן לראות כאן כיצד ניתן לעשות זאת.

 

מקורות:

ראה שולחן ערוך ורמ"א יו"ד קח,א וש"ך שם ס"ק י"ב שמותר באוכל מכוסה, ומה שכתב הש"ך שם סק"י שלכתחלה יש להחמיר בזה היינו בשניהם יחד, ויעוי' ברע"א שם, ובשפתי דעת כתב שהש"ך לא החמיר אלא בכיסוי של בצק ולא של כלי. וראה עוד בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' מ' ונ"ט לענין זיעה בתנורים. וראה בדרכי תשובה שם ס"ק ל"ט שיש שהחמירו לכתחלה בזה, וכן משמע בדברי הרמ"א סו"ס צ"ב.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. אבל כל ההיתר של הכיסוי זה רק לגבי ריחא המבואר בסימן קח, אבל לגבי איסור זיעה המבואר בסימן צב סעיף ח', מי אומר דמהני כשהמאכל היתר הוא עטוף ?

  2. הרב המשיב אינו איתנו באתר כיום, אבל אני מניח שלזה רמז כשדן אם יש זיעה בתנורים שלנו. אמנם למעשה יש להחמיר שיש זיעה בתנורים היום.

  3. במקרה של השאלה יש להקל, כי אין ממשות אסיור רק התנור לא כשר, במקרה של התגובה שלך שיש מאכל לא כשר בתנור, אם יש בו זיעה יש לאסור.

  4. תודה על המושב כבוד הרב, אבל אני ממתנצל שוב להתעקש ולשאול שוב, אבל למה יש לאסור, גם אם יש זיעה, למה לא אומרים שהמאכל הכשר, מכיון שהוא עטוף הרמטי, אין הזיעה האסורה נכנסת בו?

  5. כבודו דימה את זה לטיפת חלב שנוגע בסיר מבחוץ, דאמרינן שהיא מפעפעת בתוך התבשיל. שאלתי היא, שזה רק לגבי לח דהיינו הטיפה, אבל אם נגיד חתיכת בשר יבש היתה נוגעת מחוץ לקדרה חלבית, לא אמרינן שהוא מפעפעה בתוך התבשיל, אז אם כן מסתבר שהדין כן לגבי הזיעה שלחלק מהפוסקים הרי היא אוסרת רק מדרבנן !

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל