לתרומות לחץ כאן

עישון סמים על פי הלכה

שאלה חשוב אני אדם דתי האם מותר לעשן מריחואנה לפי התורה? כי זה דבר טבעי שגדל כמו כל צמח אחר כמו פרח או עץ תפוח אז אני שואל אם מותר לפני התורה תודה על העזרה מחכה לתשובה.

 

תשובה:

שלום וברכה.

אסור על פי התורה מכמה טעמים, ראה במקורות.

בהצלחה רבה.

 

מקורות:

ראיתי לנכון להעתיק כאן את לשונו הזהב הרב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בספרו אגרות משה (יו"ד ח"ג סימן ל"ה) בענין זה, וזה לשונו:

הנה בדבר אשר התחילו איזה בחורים מהישיבה לעשן חשיש (מריחואנה), פשוט שהוא דבר אסור מכמה עיקרי דינים שבתורה חדא שהוא מקלקל ומכלה את הגוף, ואף אם נמצאו אנשים בריאים שלא מזיק להם כל כך אבל מקלקל הוא את הדעת ואינם יכולים להבין דבר לאשורו שזה עוד יותר חמור שלבד שמונע עצמו מלמוד התורה כראוי הוא מניעה גם מתפלה וממצות התורה שעשיה בלא דעת הראוי הוא כלא קיימם. ועוד שהוא גורם תאוה גדולה אשר הוא יותר מתאות אכילה וכדומה הצריכים להאדם לחיותו ויש שלא יוכלו לצמצם ולהעביר תאותם, והוא איסור החמור שנאמר בבן סורר ומורה על תאוה היותר גדולה שיש לו לאכילה אף שהוא לאכילת כשרות, וכ"ש שאסור להביא עצמו לתאוה גדולה עוד יותר ולדבר שליכא שום צורך להאדם בזה שהוא אסור, ואף שלמלקות נימא שאין עונשין מן הדין מ"מ לאיסורא ודאי עובר על לאו זה ואיכא גם הטעם דאיכא בבן סורר ומורה שסופו שילסטם את הבריות כדאיתא בסנהדרין בפ' בן סורר (ס"ח ע"ב). ועוד שהאב והאם של אלו שמעשנין זה מצטערים מאד אשר עוברין על מצות כבוד אב ואם. ועוד איכא איסור העשה דקדושים תהיו כפירוש הרמב"ן בחומש. וגם הם גורמים לאיסורים הרבה אחרים לבד זה, סוף דבר הוא פשוט וברור שהוא מאיסורים חמורים וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. הרמב"ם (הלכות דעות פ"ד ה"א) כתב, הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק האדם את עצמו מדברים המאבדים את הגוף וכו'. הרי ברור שהמשתמש בסמים לא ידע ויבין מידיעת הבורא, וימעל בתפקידו בעולם.
    הרמב"ם בהלכות רוצח ושמירת הנפש (פי"א ה"ה) כותב שהמסכן עצמו עובר איסור ובית הדין מלקים אותו.
    מרא במסכת פסחים (קיג,א) אומר רב לבנו חייא שלא ירגל עצמו לשתות סם, כיוון שיתמכר לזה ויפזר על כך הון רב.

  2. לא מזמן הלכו גדולי הרבנים לשאול את הרב קנייבסקי פסק הלכה לגבי קנאביס ושנת השמיטה, המטרה איך לאפשר את גידול הקנאביס גם בשנת השמיטה.
    ברור עד כאן שלא היה ספק לאף אחד מהרבנים שקנאביס טוב לבריאות ומותר.

  3. לשמחתי אינני יודע מה מדובר, ואני גם משוכנע שאם הגר"ח קניבסקי היה יודע שמדובר במשהו שמזכיר סמים באופן הקלוש ביותר היה אומר את דברו בצורה הנחרצת ביותר… כנראה את המידע ה"לא רלונטי" הזה העלימו ממנו…

  4. יש הבדל בין דבר שבמהותו הוא מזיק באופן מובהק וישיר לבין דבר שהריבוי בו גורם נזק לטווח הארוך, שלגבי ענינים אלו כבר אמרו חז"ל שומר פתאים ה'. למרות שהברור שתזונה נכונה ובריאה הוא דבר חשוב מאוד ומהווה חלק מעבודת ה' כדברי הרמב"ם הידועים.

  5. ז"א שאם הבנתי נכון הסוכר הוא חומר שיכול לפגוע בגוף בטווח הארוך ורק כשהוא נצרך בכמויות ו בגלל זה הוא מותר בההלכה וה' שומר על הצורכים אותו

    משא"כ קנאביס "שבמהותו הוא מזיק לגוף באופן מובהק" אז אסור לצרוך אותו,

    אז קודם כל אני לא מבין איך רב שמראה לשכתב בפירוש ש"לשמחתו" הוא אינו מבין ב"סמים", איך הוא יכול לפסוק שהחומר מסוכן ו היא לזאת הוא אסור

    כל שנה יש מספר לא מבוטל של אנשים שמתים באופן ישיר עקב סוכר בצורת כל מיני מחלות הנגרמות עקב צריכת החומר המסוכן שנקרא סוכר, משא"כ אין משחר האנושות מקרה ידוע על מיתה עקב קנאביס אפילו לא אחת

    בממוצע האנשים בימינו צורכים חמישים פעם יותר סוכר מהכמות המומלצת, כך שאנו צורכים אותו בכמויות גדולות ומסוכנות וזה כבר לא בגדר "פתאים"

    מעניין לדעת שמקנאביס הרופאים והרשויות לא מצליחות להמשיך עם הדליגיטימציה של הפרח ו יותר ו יותר אנשים ו מדינות מבינים את השקר של ההפחדה על החומר שיכול להציל מהמלון מחלות החל מאפילאפסיה יכלה באלציימר
    משא"כ סוכר לא ראיתי "המון" תועלות רפואיות

    אז בבקשה כבוד הרב לפני שממשיכים עם הפסקים של הרב משה פיינשטיין שהוא הושפע מהדליגיטמציה הגדולה שעשו לצמח
    בא נתמקד בעובדות ובמחקרים שלא "מטעם" חברות תרופות כאלו ו אחרות או חברות ממשלתיות
    בברכה

  6. אני חושב שבלי לזלזל בכלל ולא לפגום בדעותם של הרבנים חס ושלום,
    אולי הם טעו במבטם על הצמח קנאביס(= חשיש/מריחואנה/גראס וכו',שהם סמים קלים לפי ההגדרה שלהם[לא להתבלבל מריחואנה שונה לגמרי מהסמים הקשים הן מבחינה נפשית והן מבחינה גופנית]),
    אלכוהול הינו סם, רטלין הינו סם, קפאין הינו סם, סוכר לבן ממכר ומזיק, ניקוטין הוא גם סם, ובניגוד לאלה שחוקיים ואין שאלה על השימוש בהם מבחינה הילכתית, אין שום סכנה גופנית בשימוש במריחואנה, הסכנה הנפשית העיקרית כמו שכחה וחוסר הבנה היא רק בזמן השימוש וגם את תסמינים אלו ואחרים ניתנים לשינוי בעזרת צריכת קנאביס עם פחות חומר פעיל THC ויותר חומר פעיל CBD שידוע בסגולותיו הרפואיות הרבות, סיכון נפשי לטווח ארוך כמו הערת מחלה נפשית סמויה (סכיזופרניה סמויה), מסכנת רק אחוזים קטנים מהאוכלוסייה שיש להם סיכון לסכיזופרניה בגנים, וגם את זה אפשר למנוע באמצעות אותה פעולה שהזכרתי למעלה (הורדת אחוזי THC והעלת CBD, והינה לפנינו כל העובדות וישנם מחקרים מתקדמים בעניין (כלל הנראה בזמן שהרב משה פיינשטיין פסק והיה חי היו תעמולות נגד קנאביס, ולא היו מספיק מחקרים על הצמח וקיימים דעות שהממשלה/חברות תרופות הסתירו מחקרים וסגולות רפואיות של הצמח).
    אני יכול להמשיך לרשום עוד הרבה על הצמח הזה, אבל חבל סתם להפציץ במידע פה שאפשר לקרוא בכל רחבי האינטרנט על הנושא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל