לתרומות לחץ כאן

מנקה ששפך מים והזיק את המעלית

שלום.
המנקה אצלינו בבנין, ניקה את המעלית עם דלי מים, והוא שפך מים לתוך פיר המעלית, וזה קלקל את המעלית.
היינו צריכים להזמין תיקון מהחברה שעלתה 700 ש"ח.
השאלה, מי צריך לשלם את זה? המנקה? כל השכנים? וועד הבית?
אודה לתשובתכם.

תשובה:

שלום רב וסליחה על האיחור במתן התשובה.

אם לא ביקשו ממנו לנקות במקום זה, המנקה חייב בתשלום הנזק, אף שהשכנים שכרוהו, כדין אדם אחר שהזיק שם שחייב על נזקיו.

אך אם שכירותו היתה לנקות גם במקום זה, והמים ששפך כדי לנקות שם נשפכו והזיקו את המעלית, אזי דינו כשומר ויכול לפטור עצמו מכמה טעמים, וממילא התיקון מוטל על ועד הבית.

 

מקורות:

בגמרא בב"ק צט,ב מבואר שטבח אומן שקלקל בשכר פטור, גם דין המנקה הוא כדין טבח אומן, ומשום כך אם עשה כן בפשיעה חייב אך אם אין בזה פשיעה פטור. וכך נפסק בשו"ע סימן ש"ו סעיף ד', וכאן יש צירופים נוספים להקל א' שאין שמירה בקרקעות ויכול לומר קים לי שתלוש ולבסוף חיברו כמחובר דמי (יעוי' ברמ"א סי' צ"ה ס"א ובש"ך שם סק"ח). וכן אם הבעלים שמרו בתחילת השכירות על חלק מכלי הנקיון שהשתמש בהם המנקה נחשב שמירה בבעלים ופטור.

ויעוי' בפתחי חושן הלכות שכירות פרק ז' אות כ"ה שהביא דברי השיטמ"ק ב"ק צח,ב והמאירי שחילקו בין שכיר יום לקבלן שבשכיר יום גם מי ששכרו חייב על נזקיו, אך כתב שם שכל זה דוקא כשהזיק בגוף המלאכה שלשמה נזכר אך אם הזיק בדבר צדדי אי אפשר לחייב את מי ששכרו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על תשובתכם.
    הענין הוא, שהשכנים טוענים כנגד וועד הבית, שהיה צריך להזהירו שלא ישפוך מים במקום זה, וא"כ הם דורשים שנציג וועד הבית בעצמו ישא באחריות ובתשלום, ולא יוריד את זה מקופת הוועד.
    אשמח לדעת עם מי מהם הדין.

  2. אין מקום לחייב את נציג ועד הבית על זה, גם מדין מזיק אין זה נחשב אפילו גרמא ואף אם היה אומר לו לשפוך שם דינו כשילח ביד פיקח המבואר בסי' תי"ח שאינו חייב בכך, וגם מצד שומר של השכנים הוא נחשב שומר רק על הכספים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל